Zordix slutförde nyligen förvärvet av brittiska Merge Games vars vd Luke Keighran intervjuats av ExchangeWire för att diskutera framtiden för indiespel. Han nämner bland annat att Merge Games väntas öka intäkterna med runt 40 procent i år.

"För två år sedan hade vi hade sex till åtta personer i Merge Games, nu är vi närmare 19 och växer. Våra intäkter i år fortsätter att växa med cirka 40 procent, och nästa år troligen 25-30 procent beroende på vad som händer med strategiska investeringar som nu sker", säger Luke Keighran.

Han tillägger att Merge får en bättre finansiell ställning i och med uppköpet, något som kommer leda till ännu mer tillväxt.

På frågan om vilka som är de viktigaste vägarna att marknadsföra indiespel svarar Keighran:

"Inom spel letar alla efter det gyllene ägget när det gäller var intäkterna kommer att vara, till en början var alla Steam-centrerade och är det förmodligen fortfarande. Med 154 spel som produceras varje vecka nu är det ganska svårt att sticka ut. Sedan hade vi guldägget i form av Nintendo Switch, vilket gjorde vägarna till marknaden för indieförlag och spel enklare, men återigen har det blivit översvämmat av aktörer."

Han kommenterar att det är positivt att de är en liten och agil spelare i en föränderlig bransch.

"Spirit of the North var ett bra exempel där vi tog en franchise som var mycket liten och växte den till över 250 000 enheter nu globalt. Så det var ett bra exempel på hur vi kan ha massiva effekter när vi tar ett spel från PS4 till PS5 och från Xbox till Series X.

Det finns cirka 750 indieutgivare på marknaden nu, något som han tror kan halveras under de kommande två eller tre åren. Han fortsätter: "För indieutvecklare och utgivare är det som normalt kostade 200 000 pund på ett spel nu 1 miljon pund".Filip Lindkvist
Nyhetsbyrån Finwire