Den 29 november öppnar utställningen "Power of Hands" på Fotografiska i Stockholm med bilder tagna av den internationellt prisbelönta svensk-eritreanska fotografen Malin Fezehai. Det är tredje gången Essity och Fotografiska arrangerar en gemensam utställning som syftar till att lyfta hur hygien och hälsa påverkar människors välbefinnande.

Malin Fezehais bilder fokuserar på händerna och dess betydelse för människan. Essity är kunskapspartner till utställningen och bidrar med insikter kring handhygien och dess koppling till hygien, hälsa och välmående i ett bredare perspektiv. Behovet av god hygien och rent vatten är avgörande för människors hälsa, särskilt med hänsyn till att multiresistenta bakterier är ett växande problem.

- Genom samarbeten når vi fler människor och på så vis kan fler få kunskap om vikten av god handhygien och hur vi kan förhindra spridning av infektioner. Vi vill att varje besökare av utställningen - såväl i Fotografiskas lokaler som på digitala plattformar - ska bli en ambassadör för god handhygien, säger Joséphine Edwall Björklund, kommunikationsdirektör på Essity.

Samarbetet med Fotografiska och plattformen "Fotografiska For Life" är en del av Essitys kommunikation, där bolaget lyfter frågor om hur hygienstandarden världen över kan höjas. Essity har även partnerskap med bland andra UNICEF Mexiko, United Nations Foundation och FN-organet Water Supply and Sanitation Collaborative Council (WSSCC).

- Vi ger och vi tar med våra händer. Att kunna tvätta dem är en absolut nödvändighet för god hälsa och hygien, vilket denna gemensamma Essity/Fotografiska For Life-utställning lyfter fram. Malin Fezehais inkännande bilder visar hur händer uttrycker så mycket av samma kroppsspråk, oavsett var på planeten de befinner sig, säger Per Broman, Fotografiskas grundare och General Manager.

I samband med utställningen sker en insamling till förmån för UNICEF, som uppföljning av förra årets insamling som sammanlagt uppgick till närmare en kvarts miljon kronor. "Power of Hands" visas på Fotografiska i Stockholm till den 9 februari 2020.
 

För ytterligare information, kontakta:

Henrik Sjöström, Media Relations Manager, +46 8 788 51 36, henrik.sjostrom@essity.com 

Essity är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag som ökar människors välbefinnande genom produkter och tjänster. Namnet Essity är en utveckling av de engelska orden essentials och necessities, nödvändigheter i vardagen. Vår hållbara affärsmodell sätter värdeskapande för människor och miljö i centrum. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom JOBST, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda och Zewa. Essity har omkring 47 000 medarbetare och nettoomsättningen 2018 var cirka 118,5 miljarder kronor (11,6 miljarder euro). Huvudkontoret ligger i Stockholm och bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök www.essity.com.