Kopparbergs Bryggeri ökar sin försäljning trots att pubarna får stänga i spåren av coronaviruspandemin. Företaget själva bedömer att det kan handla om att människor hamstrar.

”Vi vet inte hur stor del som kommer från att folk hamstrar”, säger Peter Bronsman, vd för Kopparbergs, till Dagens industri, Di.

Kopparbergs har en stark exponering mot den brittiska marknaden. Totalt svarar den brittiska marknaden för 60 procent av försäljningen och pubarna för 30 procent. Premiärminister Boris Johnson har också beslutat om att stänga ned pubar, vilket torde slå mot det svenska bolaget. Enligt Bronsman går britterna dock till affären istället när puben har stängt. Huruvida det är hamstring eller inte vet man inte i dagsläget.

Kopparbergs-chefen uppger också för Di att man tittar på att dra ned på kostnaderna givet situationen. Han känner ingen oro så länge butikerna också har öppet. I Spanien ökar exempelvis bryggerikoncernen sin försäljning trots stöket med coronaviruset.

Produktionsanläggningarna, sex till antalet varav två i Sverige och fyra i Storbritannien, producerar som vanligt.newsroom@finwire.se
Nyhetsbyrån Finwire