Toadman Interactive har historiskt varit en konsult i spelbranschen där man anlitas av andra spelutvecklare för att lösa problem och möta tighta deadlines. Bland kunderna återfinns många av de ledande svenska och internationella utvecklarna. Överskottet som genererats i konsultverksamheten har därefter investerats i utveckling av egna spel där de första väntas släppas under 2020. I juni förvärvade bolaget den amerikanska marknadsföringsbyrån Petrol Advertising. Petrol grundades 2003 och har vuxit i takt med spelmarknaden och varit lönsamt varje år sedan start. Bolaget har några av de ledande spelutvecklarna som kunder och förvärvet gör att Toadman stärker konsultbenet i bolaget men vi ser även tydliga synergier med Toadmans kommande spelsläpp då Petrol kommer kunna jobba med marknadsföringen kring dessa. Baserat på en sum-of-parts-värdering ser vi ett värde i spannet 21-23 kr vilket gör att vi ser en hög potential i aktien. Vi bedömer att risken i bolaget fortfarande är hög då bolaget inte bevisat sig ännu inom egna speltitlar samt i ljuset av det nyligen genomförda förvärvet. Konsultverksamheten och marknadsföringsverksamheten kan motivera en lägre risk då dessa täcker bolagets löpande utgifter samt räntekostnader, men vi vill se att bolaget klarar av integrationen av förvärvet innan vi justerar riskbilden.

Läs den fullständiga analysen: https://links.penser.se/f/a/toad_20190808.pdf

Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på www.penser.se