STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Det brittiska mediabolaget ITV, som driver flera reklamfinansierade tv-kanaler, bedömer att annonsintäkterna kommer att gå ned med cirka 10 procent i april som en konsekvens av resebolag drar ned på marknadsföringen på grund av corona.

Det rapporterar flera medier, däribland Financial Times, efter att ITV tidigare på torsdagen lagt fram sina räkenskaper för 2019.

Flera reserelaterade bolag har skjutit upp kampanjer som skulle sändas under mars och april, enligt bolaget. ITV säger sig samtidigt inte se att några andra sektorer än resebolagen drar ned på annonseringen.

"I detta läge är det för svårt att utvärdera ytterligare konsekvenser av coronaviruset, men vi fortsätter att bevaka situationen noga", skriver ITV.

Under 2019 växte bolagets intäkter med 3 procent till cirka 3,3 miljarder pund.



Börsredaktionen +46 8 51917900 https://twitter.com/Borsredaktion
Nyhetsbyrån Direkt