STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Svenska konsumenter gillar verkligen inte att få hjälp av så kallade AI-assistenter, eller chatbots. Det framgår av en undersökning genomförd av Trustpilot, skriver sajten Ehandel.

Av de svarande konsumenterna säger hela 63 procent att de inte litar på chatbots, och en tredjedel upplever dem även som ett reellt hot mot mänsklig kundtjänst. Var fjärde svarande säger att de föredrar att inte köpa något från företag som kommunicerar via chatbots.

Inte heller tycks konsumenterna tro på att de artificiella assistenterna kan bli särskilt mycket bättre än de är i dag.

Hela 75 procent svarar att chatbots inte någonsin kommer att kunna ersätta mänskliga medarbetare. 23 procent anser att bottarna inte är intelligenta nog och 53 procent tycker att chatbots saknar "den mänskliga faktorn".

Bara 12 procent av de tillfrågade uppgav sig vara nöjda med sina interaktioner med AI-assistenter.



David Djuphammar +46 8 5191 7913
Nyhetsbyrån Direkt