Doro är mycket glada över att kunna tillkännage ett nytt samarbete med Trent and Dove Housing, en leverantör av boende till kunder i Staffordshire, North West Leicestershire och Derbyshire. Genom FirstCall 24/7 har Trent och Dove tillhandahållit teknikbaserade välfärdstjänster till seniorer i nästan 20 år. Som en del av arrangemanget har Doro förvärvat tillgångarna av FirstCall och kommer fortsätta stödja bostadsverksamheten när de utvecklar och levererar sin strategi för äldre.

Doro erlägger kontant en köpeskilling om 1,00 GBP på skuldfri basis för förvärvet av tillgångarna från Trent and Dove Housing.

Omsättningen för FirstCall 24/7 för räkenskapsår 2019/20 uppgick till 0,5 miljoner GBP (ca 5,7 Mkr). Förvärvet kommer konsolideras i Doro-koncernen från och med den 1 februari 2021 och förväntas ha en försumbar effekt på vinst per aktie under 2021 inklusive transaktionskostnaderna.

Carl-Johan Zetterberg Boudrie, vd och koncernchef för Doro kommenterade. ” Vi är mycket nöjda med att bli utvalda till att samarbeta med Trent and Dove Housing för att fortsatt tillhandahålla tjänster till kunderna i Staffordshire, North West Leicestershire och South Derbyshire. Vi förstår att fler leverantörer granskar sina verksamheter givet de ökade investeringar som krävs i övergången till mer digitala tjänster men också på grund av den ökade komplexiteten i tjänsteleveransen under den rådande pandemin. Vi är glada att kunna välkomna FirstCalls kunder och anställda till Doro familjen och ser framemot att utforska nya sätt att göra verklig skillnad för människor lokalt.”

FirstCall 24/7 sysselsätter 15 heltidsanställda och hanterar ca 1 600 anslutna trygghetslarm från olika enheter samt tillhandhåller hem- och akuttjänster.

Ursula Bennion, vd för Trent and Dove Housing Group kommenterade “Vår FirstCall verksamhet har tillhandahållit service till våra kunder i nästan 20 år. Under de senaste två åren har styrelsen dock varit medveten om behovet av att modernisera och samtidigt fortsätta vara prisvärda för lokalbefolkningen. Trent and Dove beslutade sig för att leta efter en skicklig, erfaren och pålitlig samarbetspartner för att säkerställa att FirstCall tjänsterna förblir hållbara i framtiden. Vi var mycket nöjda med att Doro blev vår samarbetspartner och efter en detaljerad granskning har Doro blivit nya ägare av tjänsten. En noggrann överlämning kommer ske och även om kunderna ser skillnad på namnet kommer Doro fortsätta leverera samma bra service”.

Nyheter



Annons