Gamingbolaget Stillfront har förberett sig inför IDFA-förändringar i ett års tid, säger bolagets vd Jörgen Larsson på Pareto Gaming Seminar.

Stillfront startade då ett internt projekt för att göra många olika saker, däribland öka förståelsen och utveckla modeller som simulerar den riktade annonseringen. Bolaget är nöjda med hur det projektet har utvecklats.

Han tillägger att den riktade annonseringen påverkar endast runt 12 procent av omsättningen, främst strategispelen i portföljen mot iOS. Det är en ganska begränsad del av verksamheten som behöver inte ens påverkas, förklarar vd:n.

"Jag tror det viktigaste att ta med sig är att när man inte kan betala för trafik som är riktad, så är värdet på den trafiken naturligt lägre. Om värdet är lägre så måste priset justeras ned, annars finns det ingen marknadslogik", säger Stillfront-chefen.

"Det vi inte har en aning om är om det tar två veckor, eller två månader. Det är för tidigt att dra några slutsatser eftersom många har inte uppgraderat till 14.5 eller 14.6 ännu", resonerar vd:n.

Även M&A tas upp och Larsson anser att förvärv utgör en bättre strategi för att fylla vissa luckor i spelportföljen än organiska satsningar.

Det är rimligt att förvänta sig att förvärvsmultiplarna går upp över tid, men Larsson tillägger att Stillfront inte är lika villiga som vissa andra aktörer att betala överpris. Carl Becht
carl.becht@finwire.se
Nyhetsbyrån Finwire