Andra kvartalet 2018
Omsättningen uppgick till 298,8 MSEK (289,4 MSEK), en ökning med 3 % jämfört med samma period föregående år.
Rörelseresultatet uppgick till 99,4 MSEK (162,3 MSEK), en minskning med 39 %.
Resultat före skatt uppgick till 99,5 MSEK (162,3 MSEK), och resultat efter skatt uppgick till 77,9 MSEK (126,3 MSEK).
Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 182,3 MSEK (139,7 MSEK), och kassaflöde från investeringsverksamheten uppgick till -121,2 MSEK (-68,9 MSEK).
Vid utgången av perioden uppgick likvida medel och kortfristiga placeringar till 329,3 MSEK (253,2 MSEK).
Resultat per aktie uppgick till 0,74 SEK (1,20 SEK) per aktie.

Intäkterna för andra kvartalet 2018 är framförallt hänförliga till Cities: Skylines, BATTLETECH, Stellaris, Hearts of Iron IV och Europa Universalis IV.

Väsentliga händelser under andra kvartalet 2018
7 juni förvärvades 100 % av aktierna i den Seattle-baserade utvecklingsstudion Harebrained Schemes. Köpeskilling uppgick till 7,5 MUSD kontant och en villkorad köpeskilling.
Ett nytt spel släpptes under perioden, BATTLETECH, utvecklat av Harebrained Schemes.
Flera expansioner släpptes under perioden; Parklife till Cities: Skylines, Distant Stars Story Pack till Stellaris och Natural Disasters till Cities: Skylines på konsol.
Paradox egna spelmässa PDXCon ägde rum i Stockholm i Maj.
Det nya spelet Imperator: Rome, utvecklat av Paradox Development Studio utannonserades med ett planerat releasedatum 2019.  
Det nya spelet Age of Wonders: Planetfall, utvecklat av Triumph Studios utannonserades med ett planerat releasedatum 2019.

Steam Summer Sale startade 21 juni och pågick till och med 5 juli.

VD:n har ordet

Fortsatta investeringar i Paradox framtid

Under årets andra kvartal släppte vi ett nytt spel - BATTLETECH, som möttes av positiva recensioner och höga spelarsiffror - samt flera expansioner till våra existerande spelserier: Distant Stars till Stellaris och Parklife till Cities: Skylines, vilken också blev den bäst säljande Cities: Skylines-expansionen någonsin under de första 24 timmarna efter lansering. Vi släppte även expansionen Natural Disasters till konsolversionen av Cities: Skylines, samt en version av Cities: Skylines framtagen för utbildningsmarknaden, i samarbete med Teachergaming LLC.

Tack vare dessa spelsläpp redovisar vi nu den högsta kvartalsomsättningen sedan Paradox börsnoterades. Samtidigt är våra marginaler lägre än vid motsvarande tidpunkt i fjol. Det finns ett par huvudsakliga skäl till detta: Större royaltyutbetalningar än vanligt (då tredjepartsutvecklade spel stod för en jämförelsevis stor del av försäljningen under kvartalet), samt engångskostnader i form av avskrivningar för två nedlagda, icke-utannonserade spelprojekt. Detta kan låta mer dramatiskt än det är - vi har alltid många spelprojekt under utveckling och utvärderar dessa löpande. Långt ifrån alla når marknaden eller ens det stadium där de utannonseras som kommande spelsläpp. Snarare föredrar vi att avsluta tidigt de projekt som vi inte tror kommer leva upp till våra högt ställda kvalitetskrav. Kvartalets kassaflöde från den löpande verksamhet var vårt starkaste hittills.

Vi fortsätter även att investera i vår förlagsverksamhet, vår marknadsföring och våra utvecklingsstudior. Som vi nämnde i samband med kvartalsrapporten för det fjärde kvartalet - dessa investeringar medför lägre vinstmarginaler på kort sikt, men lägger samtidigt grunden för vår framtida tillväxt. Vi bygger kapacitet för att producera, förlägga och marknadsföra fler och större spelprojekt än tidigare.

En av de saker vi är mest stolta över i Paradox är den engagerade och växande communityn runt oss och våra spel. Att hela tiden ha kontakt med och få feedback från vår community är centralt för vilka vi är som företag. Det hjälper oss att förstå vad vår målgrupp vill ha från oss, vilket i sin tur säkerställer att vi gör relevanta expansioner och uppdateringar som håller spelarna aktiva i våra spel i månader och år efter lanseringen.

Den här filosofin är ett viktigt skäl till att vi investerar i PDXCon, den årliga mötesplatsen för Paradox fans, partners, media och influencers. I år ägde PDXCon rum i maj och lockade över 1 100 deltagare från 46 länder, med rekord i biljettförsäljning, i mediabevakning och i antalet live-tittare under hela eventet. Men det verkliga värdet i PDXCon är den unika möjlighet det ger oss att möta och samtala öga-mot-öga med Paradox-fans från hela världen. Till årets event bjöd vi in en liten grupp med Emperor-biljettköpare (Dessa biljetter kostade 499 euro styck och sålde slut på 45 minuter) till en extra heldag på Paradox kontor, där de deltog i workshops i ljuddesign och speldesign med team från Paradox Development Studio.

Under PDXCon presenterade vi två nya spel från våra interna utvecklingsstudior - Age of Wonders: Planetfall, från Triumph Studios, och Imperator: Rome, det hett efterlängtade nya spelet från Paradox Development Studio - båda med planerad release under 2019. Vi tillkännagav också att vi nu kliver in på marknaden för brädspel, genom att samarbeta med brädspelsförläggare som utvecklar brädspel bygga på våra varumärken. Det första projektet är ett officiellt Crusader Kings-brädspel utvecklat av Fria Ligan förlag, som kommer att lanseras senare i år. Spelet drog in närmare 10 gånger sitt finansieringsmål på Kickstarter under veckorna efter att den startades.  I nästa steg kommer vi att utveckla brädspel baserade på Cities: Skylines, Hearts of Iron och Europa Universalis.

Vårt fokus på communityn spelar även en viktig roll i vår förvärvsstrategi. När vi letar efter möjliga förvärv är vi särskilt intresserade av spelutvecklare som, precis som Paradox, har satsat på att bygga upp en aktiv fanbase kring sig själva och sina spel. Så är det med Triumph Studios, som skapade Age of Wonders-serien och som köptes av Paradox Interactive förra året. Samma sak gäller för Harebrained Schemes, som skapade det nyligen släppta BATTLETECH och som Paradox förvärvade nu i juni.

Förvärvet av Harebrained Schemes tillför såväl produktionskapacitet som nya varumärken och nya fans till Paradox ekosystem. Harebrained Schemes kommer att fortsätta utveckla BATTLETECH med uppdateringar och utökat innehåll. Studion har också börjat konceptutveckla ett nytt, ännu ej utannonserat spel.

I april körde vi en free-to-play-kampanj på Steam med Crusader Kings 2, ett av våra äldsta, ännu aktiva spel, där grundspelet gjordes gratis att laddas ner och behållas i 48 timmar. Kampanjen gav oss en stor tillströmning av nya spelare och en rejäl ökning av intäkterna från sålda expansioner. Under en tid var Crusader Kings 2 ett av de fem mest spelade i hela världen på Steam. Räkna med att vi fortsätter experimentera med prispunkter och intäktsmodeller även framöver.

Från och med augusti tar Ebba Ljungerud över som vd för Paradox Interactive, och Fredrik Wester bli arbetande styrelseordförande. På kort sikt kommer detta inte att medföra några större förändringar. Vi fokuserar på stabilitet, att leverera på vår befintliga roadmap och att bygga upp en organisation för att hantera fortsatt tillväxt. På lång sikt ser vi fram emot att jobba nära ihop för att hitta nya affärsmöjligheter och nya sätt att snabba på vår tillväxt. För oss är detta en mycket naturlig förändring och ett logiskt nästa steg i Paradox utveckling. Den enda konstanten under Paradox historia har varit just förändring. Så kommer det garanterat att fortsätta vara även i framtiden.

Fredrik Wester, tillträdande styrelseordförande

Ebba Ljungerud, tillträdande VD

Presentation av delårsrapport

Måndagen den 14 augusti 12:00 presenteras rapporten av Ebba Ljungerud, Fredrik Wester och Alexander Bricca via live stream för att svara på rapport- och finansrelaterade frågor på vår Twitch-kanal https://www.twitch.tv/paradoxinteractive.

Skicka frågor på förhand via vårt forum https://forum.paradoxplaza.com/forum/index.php?threads/paradox-q2-2018-quarterly-report-and-livestream.1113401/, genom att maila dem till ir@paradoxplaza.comeller ställ dem direkt i Twitch-chatten. Twitch-chatten är öppen för allmänheten men för att skriva kommentarer eller frågor behövs ett konto.

För mer information, vänligen kontakta:

Ebba Ljungerud, VD Paradox Interactive
Alexander Bricca, CFO Paradox Interactive
Email: ir@paradoxplaza.com
Telefon: 0703-555489

Denna information är sådan information som Paradox Interactive AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 14 augusti 2018.

Om Paradox Interactive

Koncernen Paradox Interactive består idag av förlagsverksamhet, egen utveckling av datorspel, samt licensiering av White Wolfs varumärken. Förlagsverksamheten förlägger både internt utvecklade titlar och titlar utvecklade av fristående studios, samt musik och böcker. Spelportföljen består idag av fler än 100 titlar och Paradox Interactive äger de viktigaste varumärkena som Stellaris, Europa Universalis, Hearts of Iron, Crusader Kings, Cities: Skylines, Magicka, Age of Wonders med flera. Sedan starten för över tio år sedan har Paradox sålt sina spel världen över, först via partners och fysisk distribution och sedan 2006 digitalt som egenförläggare. De plattformar som företaget utvecklar för är främst PC, men bolaget har även släppt spel till konsol och mobila plattformar. 

Paradox Interactive AB (publ)s aktier är listade på Nasdaq First North Premier, ticker PDX. FNCA Sweden AB är bolagets Certified Adviser. För mer information, besök www.paradoxinteractive.com.