Idag är e-sport som vilket annat sportevent som helst, förmedlar Esen Esports vd Johan Grape under Mangold Investerarfrukost.

Det är flera tusentals människor som går till dessa evenemang och hejar på sitt lag, så e-sporten har fått en intäktsbit som den inte hade förut.

En annan förändring är att tävlingsdelen e-sport nu i högre utsträckning associeras med företag. Det markerar en distinktion mot gaming, vilket utgör en bredare beteckning.

Vad avser trender på marknaden noterar Grape att betting är något som ökar väldigt mycket, samt att användningen av mobila enheter ökar.

Av presentationen framgår det att att den relativt nyförvärvade plattformen Battleriff har 84 000 registrerade konton.

"Det finns en bettingfunktion, även om den inte är aktiv idag. Det kanske är en möjlighet i framtiden", säger Grape.

Vad avser företagsaffärer kommer man leta förvärv aktivt framöver. Carl Becht
carl.becht@finwire.se
Nyhetsbyrån Finwire