Recension

Borås internationella skulpturbiennalBorås biennal rör sig bort från finrummet

I Borås möter internationella storheter som franske Xavier Veilhan och spanske Jaume Plensa verk från tidigare biennaler. Det skapar en sympatisk tidsmässig oordning – men först med Lars-Åke Åbergs ”Hus 261” problematiserar biennalen sin egen finrumshistorik.

Under strecket
Publicerad
Elmgreen & Dragset, ”Han”.

Elmgreen & Dragset, ”Han”.

Foto: PAUL FRANKENIUS ART COLLECTION
Annons

När börjar och slutar någonting? Det är en svår fråga när det gäller återkommande inslag, men den är extra knepig i Borås internationella skulpturbiennal.

Biennalen började som skulpturfestival 2008 och utökar sedan dess Borås konstbestånd vart annat år. De flesta nytillskotten varar bara över utställningsperioden, men verk av konstnärer som Jim Dine, Fredrik Wretman, Charlotte Gyllenhammar, Marianne Lindberg De Geer och Bigert & Bergström har permanentats.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons