X
Annons
X
Krönika

Anders Q Björkman: Bör vi tala om könslitteratur i stället för skönlitteratur?

Att känna identifikation kan vara viktigt när man läser romaner. Men betyder det att en läsare bara kan känna sinnesrörelse om den som skrivit har samma kön? Är skönlitteratur i själva verket könslitteratur?

I Nicole Krauss senaste roman ”Forest dark” dog inte Franz Kafka på sanatorium i Österrike, utan flyttade till Israel för att fortsätta sin författargärning.
I Nicole Krauss senaste roman ”Forest dark” dog inte Franz Kafka på sanatorium i Österrike, utan flyttade till Israel för att fortsätta sin författargärning. Foto: Victor Lundberg/TT

Kan en bok beröra på djupet enbart om författaren har samma kön som läsaren? På sistone har två skribenter fört fram den åsikten. Roland Poirier Martinsson, förlagsredaktör på Timbro och tidigare skribent på denna tidnings ledarsida, förklarar i en krönika i Metro att han i och för sig känner igen god konst när han ser den, men för att han ska ”hemsökas krävs identifikation”, det vill säga att konstnären är man. Poirier Martinsson berättar att han till och med aktivt väljer bort böcker, vars tema i övrigt intresserar honom, om de är skrivna av kvinnor.

I Nicole Krauss senaste roman ”Forest dark” dog inte Franz Kafka på sanatorium i Österrike, utan flyttade till Israel för att fortsätta sin författargärning.

Foto: Victor Lundberg/TT Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X