Annons
X
Annons
X

Bör elever få betyg redan från årskurs 4?

Alliansen är nu överens om att driva frågan om tidigare betyg i skolan, från årskurs 4. Det skriver partiledarna på DN Debatt idag. Vad tycker du? Är det en bra idé? Tyck till och diskutera! Läs hela dagens diskussion!

10:00 Välkommen till dagens diskussion. Nu startar vi!

10:00 Fredrik:
Betyg har en forskningsbelagd negativ inverkan på barns kunskapsutveckling. Barn ska utvärderas kvalitativt - skriftligt - och inte med ett, för dem, helt obegripligt betyg. Ännu en fiaskoreform

10:01 kalle:
sluta experimentera och se till att vinsterna går tillbaka till skolan

Annons
X

10:01 Pehr gustaf Larsson:
JA Själv fick jag betyg redan från andra klass så det är inga problem utan problemet består i hur betygen sätts. Så att det inte är pengarna som styr vilka betyg man får vilket givetvis kan skada barnen mer än nyttan av att få ett betyg

10:02 Lena:
Fullständigt galet, vad ska ni göra med alla som redan idag känner sig missslyckade och de som inte klarar av skolan. Varför denna kunskapshets som stryper kreativiteten och glädjen hos unga barn?

10:02 Ruben:
Det är hur bra som helst att Alliansen nu tar ytterligare ett steg mot en svensk kunskapskola. Nackdelarna med tidiga betyg är i princip obefintlig och de nu tidigare betygen kommer hjälpa föräldrar var eleven ligger i alla ämnena. Det kommer att göra så att eleven har möjlighet att få mer stöd hemma samtidigt som skolan kommer att kunna hjälpa eleverna lättare, då det blir mer tydligt när eleven uppnått målen.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    10:04 Fredrik:
    Det sägs att galenskap är att göra samma sak om och om igen och hela tiden förvänta sig nya resultat. Det kanske är dags att börja tycka synd om Alliansen...

    10:04 utlandssvensk:
    Varför inte minsta utblick utanför Sverige om betygen till övriga EU alltifrån Finland? Svenskar är numera enligt passet i första hand europe. Terminsbetyg från allra första klassen inklusive ordning och uppförande är raka rör.

    10:07 rhl:
    Löjligt valfläsk. Ingenting blir bättre med förslaget.

    10:07 Ulla Söderlund:
    För de yngre eleverna är det spännande att få betyg. Det ger avslutningen ett extra sting. Blir det inte så bra är de oftast mottagliga för extrahjälp.

    10:08 David:
    Jag vet inte om det gör till eller från så länge de får förutsättningar för en god utbildninggrund

    10:08 Anders Brynge:
    Björklunds skolpolitik är fantasilös och bakåtblickande, alltid mer av samma sak. Den påminner om Hans Alfredssons polisrekryt som löste alla problem med ”Då slår jag henne med batongen.” Samhället förändras, vi har frimodiga och öppna barn och tonåringar. Lärarauktoriteten vilar idag på förmågan att föra en bra dialog med den yngre generationen, inte på kontrollmedel. Fler goda vuxna i skolan redan i lågstadiet som kan utveckla barnens lust att lära och hjälpa upp där det behövs.

    10:10 Katarina:
    Självklart behöver vi betyg tidigt, redan från åk 1 så ungarna vänjer sig. Det räcker däremot inte, de måste också lära sig att det i första hand är DERAS ansvar hur studierna går, inte tur eller vilken lärare de har (enl. ny undersökn.). Den här generationen är helt förstörd pga curling, det är dags att låta dem växa upp!

    10:10 Birgitta:
    40- och 50-taliser fick en bra utbildning med läxläsning, krav samt ordning och reda i skolan. Då fick man betyg från 1:e klass. Då fanns ingen flumskola och ingen slank undan. Varför gick man ifrån det?

    10:11 Olle Persson:
    Stackars barn sa min dotter på 15 år när hon såg DN i morse. Låt barn vara barn! Tids nog så får de veta om de duger eller inte.

    10:11 Adrian, lärare 4-6:
    Nej, nej, nej... inte ännu tidigare betyg. Sluta med de här dumheterna nu. Ge oss förutsättningar att lyckas med de barn som behöver stöd. Inte mer betyg...

    10:11 Christian Lundahl, docent i pedagogik, skrev på Brännpunkt för några år sedan att tidigare betyg inte ger bättre kunskaper, läs artikeln här.

    10:14 Ingrid:
    Tillhör generationen som fick betyg i 3,6,7,8&9 och minns det som positivt. Stolt de första gångerna, som tonåring inte lika kul.... Säker på att det är mindre stressande att få betyg tidigare och oftare.

    10:15 Lars Gustafson:
    Mycket bra idé och härligt att se att pendeln svänger. När jag gick i skolan hade vi betyg från årskurs 2 och jag är övertygad om att betygen bidrog till att jag blev vår släkts första akademiker pga motivationen att studera. När mina barn växte upp hade vänstern avskaffat betygen för att minska pressen på eleverna med känt resultat. Tack vare att jag och min hustru hade tid och kompetens att stötta barnen har vi nu ändå ytterligare tre akademiker i familjen men barn hade inte samma tur. Exprimentet med avskaffade betyg har resulterat i en förlorad generation så det är dags att återgå till ordningen igen.

    10:15 Magnus:
    Varför inte från 4 års ålder istället? Nej, det här är bara onödigt och kommer att stressa skolbarnen till ingen nytta.

    10:15 Dag:
    JA, självklart! Har följt 4 ungar genom skolåldern och under olika betygssystem. De ungarna som fick betyg tidigt i skolåldern blev snabbt vana med att betyg är ett hjälpmedel för inlärning och betygen har inte setts som nåt konstigt eller hotfullt. De ungarna som får sitt första betyg först på högstadiet tar varje prov med betygssättning som en dom och inte som ett träningsverktyg vilket tar bort fokus från lärande. Genom att ”skydda” de små barnen från betyg så har vi istället omedvetet signalerat att betyg är så allvarligt att det skall man undvika så länge som möjligt.

    10:16 JKE:
    Skippa betygen men återinför att lärare får slå barn. Seriöst. Alla snackar om vad vuxna gör eller inte gör men missar helt alla jävla skitungar som är helt medvetna om att de kommer undan med allt och då jävlas extra mycket

    10:22 Sofia:
    VArför är ni i Sverige så rädda för betyg? I Finland får barnen betyg från första klass. De första åren i skala typ ”utmärkt - bra- borde förbättras”, men efter ett par år vanliga sifferbetyg. Barnen VILL ha betyg!

    10:22 Madeleine:
    ”Dagisbarn blir duktigare i skolan” har vi hört i flera decennier nu. Ja nu har också en majoritet av alla barn gått i förskolan - och ändå sjunker resultaten. Hela debatten om skolan landar fel. Vi måste börja tänka på barnens första år. Ny rön om anknytning, neurobiologi och uvecklingspsykologi visar vägen. Finland toppar listan. Där börjar de flesta barn INTE förskolan innan tre års ålder.

    10:28 mamma och lärare:
    Jag tror inte att de problem man brottas med i skolan löses genom att sätta betyg tidigare. Läroplanerna är mycket luddigt skrivet och lämnar öppet för läraren att undervisa i nästan precis vad som helst. Läroplanerna måste bli mer konkreta och någon måste se till att lärarna undervisar i det de ska. Det saknas rutiner som fungerar i många skolor. Många lärare ger inte läxor alls vilket gör att föräldrar hålls utanför vad som händer i skolan och att eleverna inte lär sig att studera på ett effektivt sätt - förstå vikten av att repetera och läsa lite i taget. Många skolor har slutat att lämna tillbaka prov till eleverna. De kan få titta kort på provet och sedan samlas det in igen. Föräldrarna får inte se proven alls och vet alltså inte om vad som sker i skolan och hålls utanför sitt barns utveckling när det gäller lärandet. Många lärare har en mycket underlig syn på kunskap - man kan få höra att grammatik inte är nödvändigt att kunna när det gäller språk - man lär sig bättre genom att läsa och prata. Tror att man måste börja från början - se till att lärarna kan något, att de vet vad de ska undervisa i, inför tydliga rutiner för läxor och prov och håller föräldrarna informerade om vad som sker. Sedan tror jag att barn behöver mycket mer lugn och ro än de har idag- de har långa dagar i verksamhet redan från 1 års ålder och när de börjar skolan avslutas dagen med fritidshem - ofta ihopvävt med skolan så att skola och lek blandas på ett diffust sätt.

    10:28 Daniel:
    Tidigare betyg är jättebra. Betygen behöver avdramatiseras, bedömning och rätt stöd går hand i hand. Vi är många läraresom delar min uppfattning. Magistern

    10:28 Sara.S:
    Jag går själv i en internationell skola och där får man betyg under hela sin skolgång. Kan säga att de inte hjälper ett dugg, dem flesta känner sig mest värdelösa och skiter i läxor osv för dem ändå vet att dem inte har chans till ett bra betyg. Hjälp oss istället med studierna istället för att ställa krav vi inte når upp till.

    10:29 Claes:
    betyget handlar inte om att jaga eleven och pressa eleven. Det är en signal om vart eleven kan utifrån givna mål. Ju tidigare vi vet det ju lättare är det att sätta in rätt hjälp.

    10:30 Många twittrar om nya gemensamma allianspolitiken idag, här kommer några inlägg:

    10:32 Ulf:
    Ren idioti. Utspelet är bara ett sätt att slippa ta itu med problemen på riktigt.

    10:32 Maimondies:
    Tidiga betyg gör att man kan fånga upp de som sackar efter tidigt och möjliggör att resurser sätts in på ett tidigt stadium. Att vänta med betyg till högre stadier och först då inse att ett barn inte har tillgodogjort sig mellanstadiet och kanske lågstadiet är förödande för det barnets fortsatta studier.

    10:34 Lars:
    Förslaget visar vilka politiker som värnar om barnens bästa. Kreativitet utan kunskap är som kärlek utan kyssar. Världens bästa välfärd kräver världens kunnigaste barn. Redan nu är det så pass många med kraftiga brister i kunskap att välfärden inte kommer att kunna att upprätthållas. 25% av pojkarna kan i 9:an inte förstå en tidningsartikel.

    10:34 Ahlgren Marianne:
    Numera ska alla sitta i klassrummet oavsett vilken diagnos de har. Förr hade vi speciallärare. Nu får dessa elever störa allas kunskapsinhämtning för alla

    10:35 Thomas:
    Ja, självklart. Sluta larva er i denan fråga. Rak och tydlig kommunikatiion till elever och föräldrar är i form av lättbegripliga betyg fråm ÅK 3 eller 4. Det minskar dessutom ”förvåningen” som uppstår i högstadiet kring kopplingen mellan prestation och betyg (i en ålder som är nog så komplex ändå).

    10:36 Sten:
    Ett återinförande av betyg i ordning och uppförande borde göras och med betyg från 1:a klass

    10:36 Bjorn57:
    En mycket bra idé som alliansen borde föreslagit lång tidigare istället för att vänta till de sista 6 månaderna av deras 8 år långa regeringsinnehav.

    10:38 Hasseltass:
    Allmänna omdömen räcker bra. Att hela tiden göra om betygssystemet skapar dessutom bara problem. Låter som ytterligare en panikåtgärd från Alliansen...

    10:38 David:
    Intressant att folk kallar det att experimentera att sätta betyg från mellanstadiet, när det är ett väldigt beprövat koncept. Vad skolan behöver är bra lärare med hög status och god lön. Många ropar efter fler vuxna och mindre klasser och det är ju trevligt men egentligen inte lika viktigt.

    10:39 Väldigt många postar inlägg just nu. En snabb titt på Twitter och i vårt diskussionsfält visar att SvD-läsarna är betydligt mycket mer positiva till förslaget än twittrarna. Jag försöker hinna med i er takt så bra jag kan och fortsätter lägga ut inlägg!

    10:40 Kheri:
    Äntligen ett förslag i rätt riktning - bättre sent än aldrig! Skönt att vi är på väg bort från 70-talets flumtänkande

    10:40 Lärare:
    Visst, vi kan sätta betyg. Men för att det ska kunna leda till att elever lär sig bättre måste i så fall ett lågt betyg kunna resultera i att eleven får mer stöd, exempelvis av en speciallärare. När jag idag behöver ge en elev extra stöd måste jag samtidigt prioritera bort resten av klassen, jag kan inte vara på två ställen samtidigt.

    10:43 Anno48:
    Betyg i 4:an ger möjligheter att fånga upp de som behöver extra stöd, och skickar en signal till oengagerade föräldrar om att nå´t inte står rätt till. Vissa vänsterdebattörer är rädd för betyg bara för att det visar på olikheter bland eleverna. Alla ska ju vara lika.

    10:43 Eva:
    Bra med betyg så eleverna lär sig ta skolan på allvar.

    10:43 Kent:
    Barnen behöver precis om vi vuxna veta om de gjort ett bra ”jobb” eller inte. Därför kan betyg lugna elevers oro genom att de vet hur de ligger till. Inför betyg från årskurs 1!

    10:43 Eva HW:
    Ska vi inte ha betyg på politiker också? Konsekvensrelaterade betyg med läxläsning och vid underkänt så blir det skamvrån osv.. Här sitter de vuxna människorna och häver ur sig förslag om de unga människornas livsvillkor som om barn vore små marionetter. Barn är unga människor - alla unika - alla lika värda och att växa upp och inhämta kunskap och livserfarenhet har inget som helst med betyg att göra. Betyg är rätt och slätt en gallrings modell som jag vill ska höra till det förgångna. Barn och vuxna drivs av lusten att förstå och lusten att behärska bl a. man behöver trygghet och stabilitet. Idag signalerar regering precis det motsatta - igen!

    10:45 Sara:
    Släpp tanken på betyg hit och dit och lägg ner MER resurser på lärarna så att de kan utföra sina jobb på ett bra sätt istället. Förstår inte hur prioriteringen kan bli så himla felvänd; satsa på att göra det vi redan har bra istället för att skjuta fram och tillbaks problemen!

    10:47 Elsa:
    Detta förslag kommer inte att hjälpa barnen, utan Alliansen hoppas att fokus ska hamna på barnen och lärarna inte Alliansens misslyckade politik.

    10:47 Gustav:
    Alla ni barn och föräldrar som inte vill ha betyg i skolan, ni kan strunta i att ta emot och läsa betygen. Då kan vi som vill ha betyg få det och ni slipper, ingen tvingar er att läsa.

    10:51 Lars Q:
    Jag hade 5 or i nästan alla ämnen. Inte blev jag lyckligare eller mindre utbränd. Jag blev som mest lycklig under åren på folkhögskola och på andra utbildningar där man arbetade via lust och nyfikenhet. Dessa politiker kan inget om pedagogik eller mänskliga behov. Tyvärr så lyssnar dom inte in de som kan heller. Hela samhället drabbas av deras hybris.

    10:51 Bo:
    Barn vill se hur duktiga de är, finns ingen ojämlikhet med betyg.

    10:51 Russin:
    Jag gillar betyg - om det används på rätt sätt. Betyg ser jag som en möjlighet för föräldrarar och elever att sätta krav på skolan. Om en elev inte har fått godkänt i ett ämne kan det bero på flera saker, arbetsro (skolans ansvar), dåliga lärare (skolans ansvar) eller jobbiga hemförhållanden (föräldrarnas ansvar) eller dålig attityd från eleven (elevens och föräldrars ansvar). Jag tycker inte det är rätt att en elev skall gå vidare i ett ämne med underkänt, om underkänt så borde eleven ha möjlighet att läsa in ämnet under sommaren eller om fler betyg saknas - gå om en klass. Betyg är också en utmärkt indikation för icke fungerande metodiker, skolor och dåliga lärare och skulle kunna användas av central skolinspektion. Jag vill ha betyg från första klass.

    10:52 Skolverket samarbetar med Karlstads universitet när det gäller forskning kring bedömningar och betyg. Där ska också en grupp forskare studera hur elever i årkurs sex upplever det är att få betyg och göra nationella prov. Läs mer här.

    10:53 SG:
    Efter flera flumgenerationer är det hög tid att åstakomma förbättringar, klart vi ska ha betyg, kanske även från 3:an. Detta är för barnens bästa, sluttjafsat om minskad kreativitet osv. - just detta är flum.

    10:53 Anna:
    Allmäna omdömen är det bästa med fokus på det som eleven är bra på. Detta skapar självförtroende och en fortsatt lust till lärande!

    10:53 Mikael:
    Utan att kunna mäta med tal så blir det svårt att se vad som inte fungerar var. ALLA företag jag arbetat åt har MÄTBARA mål. Betyg kanske är trubbigt men det är det enklaste vi har. Förstår inte rigitt vad som är problemet med att sätta betyg? Är lärarna rädda?

    10:54 Katarina:
    Vissa verkar livrädda för betyg, oavsett ålder på barnen. Ska vi inte avskaffa dem helt så ingen behöver må dåligt? Alla får medalj och alla vann-mentalitet skapar inget samhälle, vad händer när verkligheten slår till? Betyg är ingen skam, det är vad vi vuxna gör det till som spelar roll!

    10:55 NickeNyfiken:
    Åsikter kan vi alla ha kring betyg och andra frågor som har med pedagogik och vad som bör prioriteras inom skolans värld. Men när det kommer till vad man ska göra i realiteten så saknar jag den verkliga expertisens sammanvägda tankar åsikter och erfarenhet. Det bör nog vara den som ska ligga till grund för hur man utformar en skola som ger såväl en bra miljö som en kreativ verksamhet. Lärarnas löner och villkor ska vara en facklig fråga - inte en skolfråga.

    10:57 Några inlägg till kommer med innan diskussionen är över klockan 11!

    10:57 Swen:
    Det är väl bra med återkommande utvärderingar. Jag tycker dessutom att de nationella proven bör vara utformade som högskoleprovet. men anpassade efter varje årskurs. Betyg gör också att lärarna skärper sig. Ta t ex en körskola där alla elever kuggas, vem vill gå där.

    10:57 Karin:
    Självklart ska eleverna ha betyg, helst från årskurs 1! Som utlandssvensk skäms man över att se hur långt efter svenska barn är. I andra europeiska länder läser och räknar barnen vid fem års ålder.

    10:57 Sten F:
    Betyg är bättre och enklare att förstå än flummiga uttalanden från läraren. Men vänstern vill som vanligt inte ställa några krav på barnen vilket drabbar de socioekonomisktsvagaste eleverna. Varje socialdemokratisk skolreform sedan 60-talet har försämrat för de svagaste eleverna.

    10:59 Marie:
    Klart barn ska få betyg tidigt. Alla bedöms i samhället hela tiden. Jag växte upp med betyg tidigt och det gjorde att man la in en högre växel ibland och satsade på att läsa och inte bara göra annat. Mina barn har inte växt upp med betyg och det har satt sina spår. Jag fick sitta med dem och mycket för att de skulle klara allt i den slappa skola som de gick i. Tyvärr för dem och mig men de har klarat sig bra ändå. Fram för mer betyg, tror det är bra att man lär sig från början.

    10:59 Laban:
    Tror det är mer hämmande än berikande. Låt barn vara barn utan press från andra barn (vilket detta skulle leda till). Problemet är skolstrukturen med förlorad respekt och inte barnens presterande i sig.

    11:02 Åke Bjurman:
    Varför inte från årskurs ett? Det fick jag, och alla tyckte det var naturligt, men jag kaninte minnas någon s.k. betygshets. Det borde alltid vara bra att veta hur man ligger till, både för föräldrar och barn.

    11:02 Gunvor:
    Dom har 9 veckors nationella prov just nu i trean. Tycker det räcker snart med tävlingshysterin, låt dom vara barn ett tag till!

    11:02 Magnus:
    Grundproblematiken är att ingen diskuterar vad skolans uppdrag bör vara, skolan har fått ett luddigt direktiv från samhället och sen diskuteras bara symtomen på detta problem. Frågan är om fler betyg och nationella prov ger mer stimulans och bättre förutsättningar för lärande eller bara en trygghet för politiker som inte litar på lärarna och som gillar enkla sanningar från OECD-rapporter.

    11:03 Jag tackar för alla inlägg och en intensiv diskussion! För att vara med i nyhetsdebatten, följ oss på Twitter, Facebook och www.svd.se/opinion.

    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X