Bonus malus-systemet ses som en nyckel i att minska bilarnas miljöpåverkan.
Bonus malus-systemet ses som en nyckel i att minska bilarnas miljöpåverkan. Foto: Emma-Sofia Olsson

Bonuseffekterna för miljöbilarna delar åsikerna

Dyra och ineffektiva. Det skriver Riksrevisionen i en kritisk rapport om regeringens miljardsatsning på bonus-malus och andra styrmedel för att minska bilarnas miljöpåverkan. Men hos bilbranschen gör man tummen upp.

Publicerad

Bonus-malus infördes redan vid halvårsskiftet 2018, men systemet blev inte riktigt kännbart för bilägarna förrän den 1 januari i år då fordonsskatten för nya bilar som släpper ut mer än 95 gram koldioxid per kilometer i flera fall fördubblades.

För att tvärtom få tillgodoräkna sig en bonus får bilen inte släppa ut mer än 70 gram per kilometer. Vilket i praktiken innebär att den måste vara laddbar med el.

Elbilsguiden presenteras av Volvo Car Sverige

Till Elbilsguiden