Annons

Lena Kåreland:Bonnard kunde skapa mystik av en skål mjölk

”Le bol de lait” (1919) av Pierre Bonnard, fotograferad ca 1898.
”Le bol de lait” (1919) av Pierre Bonnard, fotograferad ca 1898.

Han var en profet för en ny konst som lyfte fram färgernas lyster och fick sina tavlor att bada i ett gyllene ljus. Fram till den 22 september visar Glyptoteket i Köpenhamn en separatutställning med Pierre Bonnards konst.

Publicerad

Den franske målaren och grafikern Pierre Bonnard (1867–1947)var individualist, en konstnär som gick sin egen väg, angelägen om sitt oberoende. Han upplevde två världskrig men den strid han i första hand utkämpade förde han på konstens område. Hans plats i konsthistorien har ofta diskuterats, och bland sina samtida väckte han motstridiga reaktioner. Matisse var en stor beundrare av Bonnards konst. Apollinaire uppskattade sensualismen i hans målningar. Camille Pissarro, däremot, var mindre förtjust. Han beskrev Bonnards tavlor som ett potpurri av obeslutsamhet. När Bonnard 1896 ställde ut drygt 50 målningar på Gallerie Durand-Ruel, fastslog Pissarro kort och skoningslöst: ”Ännu en symbolist som gör fiasko.”

Bonnard stod fri från det tidiga 1900-talets konstströmningar. Han lämnade aldrig det figurativa och reducerade inte sina motiv till geometriska former. Varken kubismen, futurismen eller surrealismen lockade honom. Trots det räknas han som en av 1900-talets mest betydande konstnärer. Han förnyade konsten genom djärva kompositioner med spännande perspektiv, lekte sinnrikt med speglar, fönster och dörrar och gjorde beskärningar som gav målningen oväntade proportioner.

Utställningsbesökare framför Bonnards målning ”Nu dans le bain” (1936).

Foto: Guy Bell/TT Bild 1 av 3

Självporträtt från 1889 och reklamaffisch för France Champagne (1891).

Bild 2 av 3

”L’atelier au mimosa” (1946).

Bild 3 av 3
Annons
Annons
Annons
Annons