Annons
Recension

Hemvärnets glada dagarBondkomik med exakt gehör

Eva Rydberg och Sven Melander på Fredriksdalsteatern.
Eva Rydberg och Sven Melander på Fredriksdalsteatern.
Under strecket
Publicerad

Det är maj 1945. Tyskarna håller på att kapitulera men rädslan för ryssen lever ännu kvar, särskilt hos den spillra hemvärn som försvarar den skånska orten Hittarp.
Här landar en dag en kärlekskrank lotta, utklädd till rysk spion – eller möjligen tvärtom. Blenda Blixt, som hon heter, letar efter den stora passionen, en man som anonymt svarat på hennes kontaktannons. Innan Blenda vet ordet av har hon påstått sig vara såväl Rikslottachef, Gustav V som finska. Förväxlings- och kärlekskarusellen kan börja …
Fredriksdalsteatern är en underbar rest av alldeles unik populärkultur. Utomhusteater med avenbokshäckar som kulisser och svensk sommarhimmel som dramatiskt tak. Här spelas teater direkt på publiken – rak, rejäl, med en blinkning.

Eva Rydberg behöver bara komma in på scenen och gå med hög benföring som en pillemarisk flamingo för att kärleken mellan scen och salong ska etableras. Sommarteater kan fungera som skola för alla som vill stå på scenen, en lektion om kommunikation, tydlighet och teatrala överenskommelser.
Eva Rydberg är fenomenal. Hon är ju Poppes arvtagerska och därmed också en Chaplinadept. Hennes utspel är knyckigt och exakt, hennes utstrålning enorm.
Hon studsar som en boll med exakt gehör på scenen. Hon kan avbryta föreställningen för att publiken ska kunna få på sig regnkläder, eller – som just denna kväll för att hon svalt en fluga – och sätta igång stämningen direkt igen. Hon älskar det hon gör, hon älskar sitt lager av masker, miner och möjligheter – och publiken.

Annons
Annons
Annons