Annons

Bönderna ilskna efter "spola mjölken"-kampanj

Reklamkampanjen "Spola mjölken" från havredrycksföretaget Oatly upprör spannmålsodlare, som inte längre är sugna på att leverera sin havre till företaget.
Reklamkampanjen "Spola mjölken" från havredrycksföretaget Oatly upprör spannmålsodlare, som inte längre är sugna på att leverera sin havre till företaget. Foto: Emma-Sofia Olsson/SvD/TT

Havredrycksindustrin har gått till hårt angrepp mot mjölkbönder och uppmanar konsumenterna att spola mjölken. Nu reagerar spannmålsodlarna mot reklamkampanjen.

– Jag har absolut ingen lust att leverera vår havre till Oatly, säger Katarina Forsberg, spannmålsodlare.

Fanny Hällegårdh / TT
Publicerad

En reklamkampanj med uttrycket ”Spola mjölken” har fått stor uppmärksamhet den senaste tiden. Budskapet är att den som väljer havredryck i stället för vanlig mjölk minskar sitt klimatavtryck med 75 procent.

Bakom ligger havredrycksföretaget Oatly, och kampanjen upprör lantbrukare.

Annons
Annons
Annons