Annons
X
Annons
X

Bolund (MP): Vår skattepolitik går ut på att ta ansvar

Skattepolitiken förenklas ofta till en plånboksfråga. Men skatterna är ett sätt att styra vilken framtid vi skapar. Vi vill styra bort från klimatutsläpp och miljöförstöring, och säkra fler jobb. Skatteintäkterna skapar ett Sverige där vi tar hand om varandra, skriver biträdande finansminister Per Bolund (MP) inför söndagens debatt om skatter i Agenda.

Debatten om Vårbudgeten 2017
Per Bolund skriver om bland annat flygskatten, som regeringen väntas införa.
Per Bolund skriver om bland annat flygskatten, som regeringen väntas införa. Foto: Pontus Lundahl/TT

DEBATT | SKATTER

Moderaternas ekonomisk-politiske talesperson Ulf Kristersson och hans kollegor i den borgerliga oppositionen har de senaste veckorna försökt överträffa varandra i att lämna otydliga besked kring hur de tänker agera eller inte agera för att skapa oreda i budgetprocessen. Samtidigt har de högljutt kritiserat de skatteförslag som regeringen i samarbete med Vänsterpartiet presenterat inför höstens budgetproposition. Att vår politik skulle vara skadlig för jobben eller inte ha någon positiv påverkan för miljön har vi hört dem säga förr, men precis som förut har oppositionen verkligheten emot sig.

Resultaten talar för sig själva. Den borgerliga regeringen efterlämnade stora underskott i de offentliga finanserna och hög arbetslöshet. Vi har ägnat de första åren åt att skapa ordning och reda i de offentliga finanserna. Det har gett resultat. Vi har nu överskott i de offentliga finanserna. Och 150 000 fler går till jobbet varje dag, jämfört med när regeringen tillträdde hösten 2014. Detta ger oss utrymme till reformer. Vi har ett helt nytt läge med utrymme för stora investeringar, samtidigt som vi för en balanserad ekonomisk politik där vi sänker vissa skatter och höjer andra.

Vi investerar för att skapa en trygg och hållbar framtid. Skattepolitiken förenklas ofta till en plånboksfråga. Rubrikerna blir aldrig djupare än ”så mycket förlorar du på regeringens politik” eller ”småbarnsföräldrar vinnare med nya förslagen”. Det är lätt att glömma att skattepolitiken är så mycket mer än så; det är ett sätt att styra vilken framtid vi skapar. Skatter kan användas för att styra bort från klimatutsläpp och miljöförstöring, men skatteintäkterna är också grunden för ett Sverige där vi tar hand om varandra. Vi betalar till det gemensamma för att vi ska kunna investera i klimatsmart infrastruktur, ha en fungerande välfärd och ge alla möjlighet till utbildning. Vi betalar för att kunna gå till biblioteket med barnen och låna böcker, för att vi ska kunna ta oss till jobbet eller skolan på ett smidigt sätt med kollektivtrafiken, för att polis och brandkår ska finnas där när de behövs. Att vi betalar skatt är grundläggande för att vårt gemensamma samhällsbygge ska fungera och utvecklas.

Annons
X

Skattepolitik handlar inte bara om den totala skattenivån, utan även om vad vi beskattar. Ett välkänt koncept för oss – grön skatteväxling – gjorde på allvar entré i svensk politik genom det rödgröna budgetsamarbetet i början av 2000-talet. Genom ett långsiktigt arbete med skatteväxling, höjdes skatten på både el och eldningsolja, vilket innebar att villaoljan i princip fasades ut. Skatteintäkterna växlades mot sänkt inkomstskatt och sänkta arbetsgivaravgifter. Under den här perioden byggdes också stora överskott upp i svenska statskassan.

Skattepolitiken ska bidra till ett miljömässigt och socialt hållbart samhälle. Nu tar vi ett nytt steg. Vi kommer att föreslå en skatt på flygresor och har presenterat en sänkning av arbetsgivaravgiften för den första medarbetaren som en ensamföretagare anställer.

De små företagen skapar många nya jobb, samtidigt som vi vet att det är ett stort beslut att anställa sin första medarbetare. När vi gör det billigare att börja anställa sänker vi tröskeln och ger fler företagare möjlighet att ta steget. Förslaget innebär att arbetsgivare som anställer sin första person inte betalar full arbetsgivaravgift utan bara ålderspensionsavgift på de första 25 000 kronorna av månadslönen, under de första tolv månaderna. Många företag som idag är stora arbetsgivare och motorer i samhällsekonomin har en gång varit små. Enligt våra beräkningar finns det i Sverige idag nästan 300 000 aktie- och handelsbolag som med detta förslag får sänkta kostnader för att börja anställa. Statens kostnad för detta förslag är beräknad till 1,8 miljarder kronor för 2018.

Stäng

SvD:s NYHETSBREV – dagens viktigaste nyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Flyget, till skillnad från andra transportslag, betalar idag inte för sin klimatpåverkan. Sverige ska bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer och flyget står idag för stora klimatutsläpp. Regeringen kommer att återkomma senare i vår med en lagrådsremiss där vi tar utgångspunkt i utredningens förslag som innebär att flygskatt ska betalas för kommersiella flygresor. Skatt ska betalas för passagerare som reser från en flygplats i Sverige i ett flygplan som är godkänt för fler än tio passagerare. Skatten ska tas ut med olika nivåer beroende på var slutdestinationen ligger. Utredningens förslag är 80 kronor per passagerare för en resa inom Europa och upp till 430 kronor för resor till andra kontinenter.

    Flygandet har ökat de senaste årtiondena och de uppskattade utsläppen från svenskarnas internationella flygresor motsvarade 2014 utsläppen från all bilkörning i landet enligt Naturvårdsverket. Prognoser pekar på fortsatt global ökning. Samtidigt innebär klimatavtalet från Paris att de globala utsläppen måste minska drastiskt.

    Det är ansvarslöst att, som Moderaterna, söka enkla lösningar, ignorera klimathotet och driva en politik som ger lättsamma rubriker men inte skapar nya jobb. Ett hållbart samhällsbygge förutsätter att vi politiker tar ansvar för att hantera både dagens och morgondagens utmaningar. Genom en ansvarsfull ekonomisk politik skapar vi möjligheter för viktiga investeringar som möter klimathotet, skapar nya jobb och vänder utvecklingen i skolan.

    Per Bolund (MP)

    biträdande finansminister

    Missa inte Agenda i SVT på söndag klockan 21.15. Debatt mellan biträdande finansminister Per Bolund (MP) och Ulf Kristersson (M), ekonomisk-politisk talesperson. Frågan som ställs är: Behöver Sverige höjda eller sänkta skatter?

    Annons

    Per Bolund skriver om bland annat flygskatten, som regeringen väntas införa.

    Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X