Bollar får eget liv i Jérôme Thomas händer

Under strecket
Publicerad
Annons

Om Jérôme Thomas bollkontroll anpassats för en fotbollsarena istället för ett cirkustält skulle hans namn antagligen vara lika välbekant som Beckhams. Nu får fransmannen Thomas nöja sig med att kallas ”jongleringens gud”, och det är i denna egenskap han gästar nycirkusfestivalen Subörb i Fittja. Med sig har han den tyske cirkusartisten och jonglören Martin Schweitzke. Att dessa herrar gjort gemensam sak kan förklaras med deras intresse för musik. Thomas inspirerades tidigt i sin karriär av jazzmusiken och Schwietzke har tidigare jobbat med ljudeffekter. I ”Juggling hands” blir ett dragspel, spelat av Jean-Francois Baez, föreställningens nav. Den som inte visste vad ett dragspel är kapabelt till förvånas: Zigenskt vemod, prilliga cirkusmelodier och orgellika brölanden avlöser varandra. Ofta är det bollarna som bestämmer musikens rytm när de slår i marken. Eller är det tvärtom? Liksom i jazzen är samspel och improvisation ledord.

Det är inte bara med musiken som Jérôme Thomas för en dialog. I hans händer tycks bollarna få eget liv. Sittande på en stol får han fyra vita bollar att cirkulera mellan luften, hans ben och golvet allt snabbare, samtidigt som han ökar spänningen genom att dansa med fötterna. Man får intrycket av att det pågår en kamp mellan honom och bollarna och glömmer att det faktiskt är han själv som matar bollarna allt snabbare genom luften. När någon boll undslipper hans snabba händer och dunsar i golvet - ja, det händer faktiskt - tittar Thomas på den som på en olydig unge som vägrar samarbeta. Denna interna ”kamp” mellan jonglören och hans bollar gör att ”Juggling hands” stundvis blir monoton. Varje variation är välkommen, och särskilt ett nummer där Shwietzke tillsynes naivt leker med en gul plastpåse får publiken att skratta så att rislanternorna i taket svajar. När Schweitzke slutligen låter fyra gula plaspåsar luftdansa i det skumma strålkastarljuset är resultatet häpnadsväckande vackert. Imponerar gör han också när han utför så kallad kontaktjonglering sittande på ett bord. Den vita bollen rör sig över hans armar, nacke och rygg som om han hade osynliga skenor överallt.

Annons
Annons
Annons