Annons
Krönika

Patricia Hedelius:Bolagsmål utan täckning

Önskedrömmar. Många av de största bolagen bommar regelbundet sina mål och har gjort så en längre tid. Det är dags att aktieägarna börjar ifrågasätta den falska marknadsföringen.

Under strecket
Publicerad

Bolagsvisioner är gärna lite svulstiga och svårgripbara och det är helt okej. Men när det kommer till mål och strategi är kraven relevans och mätbarhet höga. Det är inte bara viktigt vid jämförelser med konkurrenter utan också för att bolagsledning och styrelse ska kunna orientera sig fram till vinstmaximering. Konkreta mål och en tydlig strategi är också en viktig ingrediens i ersättningsdebatten. Likt hundägaren som går bet på att uppfostra sin hund med fel metoder missar aktieägarna vinster med bonus om den delas ut ad hoc utan relevant koppling till prestation.

Bolagsmål fungerar också som en varudeklaration eller kanske en bättre liknelse en kontaktannons som ska attrahera aktieägare. Det var länge sedan jag var ute i datingsvängen, men då som nu verkar en stor portion av ärlighet från början vara en förutsättning för ett lyckat förhållande. Att försöka locka till sig aktieägare med för högt ställda mål är lika kortsiktigt som photoshoppa sönder profilbilderna på nätet. Därmed är det lite märkligt att så många storbolag år ut och år in håller fast vid mål och riktlinjer som mest går att likna vid önskedrömmar utan någon verklighetsförankring.

Annons
Annons
Annons