Annons

Bokhandeln höjer pris på bästsäljare

När internetbokhandeln pressar priserna svarar Akademibokhandeln med att göra tvärtemot. Deras nya strategi går ut på att ta mer betalt för nyheter och bästsäljare, vilket gör att skillnaden mot vad böckerna kostar på nätet ökar.

Publicerad

Den fysiska bokhandeln har ända sedan internetbokhandelns intågande på marknaden haft högre priser på sina produkter. Men när det gäller bästsäljare har man satsat på att erbjuda kunderna nästan lika låga priser som på nätet. På så vis har man kunnat hålla många köpare borta från datorn och istället lockat in dem i butiksvärmen.

Men kostnaderna för personal och lager är höga och inköps­priserna stiger, vilket gör att marginalerna för de fysiska bokhandlarna är närmast obefintliga. Därför måste de ändra taktik. För att nå större lönsamhet testar Akademibokhandeln under hösten en ny strategi som går ut på att priserna för de bästsäljande författarnas nya böcker höjs markant. Ett exempel är Jens Lapidus Aldrig fucka upp, som idag kostar 249 kronor. Det är 50 kronor mer än vad de andra bokhandelskedjorna tar och 80 kronor mer än vad boken kostar hos internetbokhandeln Adlibris.

Annons
Annons
Annons
Annons