X
Annons
X
Recension

HBTQ spelar roll: Mellan garderob och kanon Bögarna på scen spelar roll för vår frihet

Teaterprofessorn Tiina Rosenberg visar i sann liberal anda att leken med identiteter på scenen i förlängningen öppnar för varje individs frihet att skapa sig själv.

Tiina Rosenberg, är professor i teatervetenskap vid Stockholms universitet och genusforskare. Foto: Leopard förlag

Det kan tyckas smalt att skriva om hur hbtq gestaltats på scen, och visst, är man varken intresserad av teater eller sexuella minoriteter är det lätt att missa Tiina Rosenbergs nya bok. Men teatern är som klippt och skuren för att skildra en rörelse (eller flera delvis sammankopplade rörelser) som i så hög grad tagit fasta på det inlärda i våra vardagliga roller. Leken med identiteter är central i teaterkonsten, och europeisk kultur, ända sedan antiken.

Boken innehåller överskådliga genomgångar av svensk hbtq-historia, från kriminalisering och sjukdomsförklaring, till samtidens drag queens som läser sagor för barn på Stadsbiblioteket. Den berättar också översiktligt om teaterhistoria, med ett historiskt centrum, kan man väl nästan säga, i Shakespeares förväxlingskomedier, i vilka pojkar spelade flickor som klädde ut sig till män, i mångbottnade lekar med identiteter och attraktion, som återkommande bidragit till att moralister särskilt fördömt teatern. Rosenberg skriver om After Dark, som gjorde dragshowen folklig, och når via Rikard Wolffs uppträdanden med franska chansoner och Jonas Gardells stand-up till dagens mera diversifierade scenkonst, där yngre skådespelare och artister gärna framträder med monologer i eget namn, om egna erfarenheter, och där ännu mer sammansatta och komplicerade identiteter, börjat ta plats.

Tiina Rosenberg, är professor i teatervetenskap vid Stockholms universitet och genusforskare.

Foto: Leopard förlag Bild 1 av 2
Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X