Annons

MAGNUS ANDERSSON:Blott i klangen existerar musiken

SPEL FÖR SPELET. Musik kan ge oss vidunderliga erfarenheter, men bara så länge vi låter den skölja över oss utan krav på förståelse eller nytta. Så fort man försöker sätta ord på musiken, förklara den, tynar den bort. Ändå tvingar musiken oss att tala om den.

Under strecket
Publicerad

Elvis Costello skall tydligen ha sagt: ”Att skriva om musik är som att dansa om arkitektur.” Vi kan tala om musik men vi kan aldrig tala musik. Talar vi om verket är det som med tystnaden. Den upphör när den omnämns.

Hur ofta kommer inte vårt språk till korta för att beskriva konsten? Inte bara är språket otillräckligt, men vår tids turbokapitalistiska tanke om att ting skall ha ett nyttovärde samt naturvetenskapens implicita krav om att kunskap förutsätter teser som skall kunna uppställas i bevisbara satser, hänger som ett tungt ok över vårt språks möjligheter att gripa konstens mening och essens. För hur bevisar man Beethovens storhet eller att Duke Ellington svänger, och hur bevisar man något som helst om Claude Debussys tonmålerier eller om Oscar Petersons sätt att älska på pianopallen?

Annons
Annons
Annons