X
Annons
X
Konst
Recension

Bloomsbury spirit Bloomsburys jakt efter frihet fångas på Artipelag

Bloomsburygruppen tog avstamp mot den pryda viktorianismen. Deras frihetsideal skulle genomsyra all kreativ verksamhet. På Artipelag möts bohemernas konst, design, litteratur och mode i en scenografi som fyndigt smälter ihop tidigt 1900-tal med nutid.

Väggmålning av Peter Köhler,
Väggmålning av Peter Köhler, "You and me". Installationsvy i utställningen ”Bloomsbury spirit” på Artipelag. Foto: Jean-Baptiste Béranger

De drevs av en gemensam dröm. Världen skulle bli ny, helst modern. ”Det moderna” skulle också inbegripa så mycket – inte minst skulle det förena det svårförenliga. Det viktorianska England skakades av deras konventionsbrott. De var intellektuella och skönhetsdyrkande. Vänskapen och sanningssökandet värderades högst. Förnuft och känsla skulle bli parhästar, inte duellanter. Vetenskap var viktig. Ännu viktigare var konsten.

Vanessa Bell, Virginia Woolf, Duncan Grant, Lytton Strachey, Clive Bell, Roger Fry och John Maynard Keynes – konstnärer, författare, kritiker och en ekonom – var kärntruppen i det informella sällskap som gick till historien under namnet Bloomsburygruppen. Bloomsbury – en stadsdel i London blev deras tillflykt i början av 1900-talet. Virginia Woolf blev med tiden gruppens främsta namn. Den karismatiske Duncan Grant var i sin tur den erotiska gravitationspunkten i denna minigalax.

Väggmålning av Peter Köhler, "You and me". Installationsvy i utställningen ”Bloomsbury spirit” på Artipelag.

Foto: Jean-Baptiste Béranger Bild 1 av 7

Roger Fry, Clive Bell, Duncan Grant, Lytton Strachey, Saxon Arnold Sydney-Turner och Vanessa Bell samlade i ett och samma fotografi

Foto: National Portrait Gallery, London Bild 2 av 7

Duncan Grants ateljé i sommarresidenset Charleston i East Sussex.

Foto: Frida Andersson Bild 3 av 7

Vanessa Bell, ”Studland beach”, ca 1912. Motivet är en strand i Dorset där Vanessa Bell och vännerna i Bloomsburygruppen gärna semestrade.

Foto: Tate Bild 4 av 7

Väggmålning av Ernst Billgren, "A passage to India", 2018. "Originaldräkter till baletten "Le Dieu Bleu", 1912, Dansmuseet, Stockholm. Installationsvy i utställningen ”Bloomsbury spirit” på Artipelag.

Foto: Jean-Baptiste Béranger Bild 5 av 7

Design av Roger Fry för Omega Workshops.

Foto: V&A Bild 6 av 7

Förstaupplagan av Virginia Woolfs ”The common reader” utkom på Hogarth Press 1925 med skyddsomslag av Vanessa Bell. Installationsvy på ”Bloomsbury spirit”.

Bild 7 av 7
Annons
X
Annons
X
Annons
X