Annons

Blond Jesus blev kulturskandal i Linköping

Henrik Sørensen målade den nya altartavlan 1934–1936.
Henrik Sørensen målade den nya altartavlan 1934–1936. Foto: Håkan Svensson/Wikipedie

I dag tar jag mig an ännu en fråga med konsthistorisk prägel: ”I Linköpings domkyrka har man plockat bort det gamla altarskåpet och ersatt det med en altartavla som föreställer en arisk Jesus. När skedde det? Vem målade kulturskandalen?”

Under strecket
Publicerad

Eftersom jag har bott och arbetat i Linköping vet jag att stadens invånare gärna pekar ut många moderna företeelser som ”kulturskandaler” – jag drar mig framför allt till minnes hippologiskt kunniga människors fnysanden åt den häst som Folke Filbyter rider på i Carl Milles skulpturgrupp på torget, samt mängder av skeptiska huvudskakningar åt konsert- och kongresshuset. Faktum är att det allra första jag fick veta om stadens sevärdheter (på en anställningsintervju någon gång på 1990-talet) var att det fanns en ”arisk Jesus” i domkyrkan, som jag inte fick missa (att förfasas över) innan jag tog tåget hem.

Svaret är att den skyldige heter Henrik Sørensen och var norrman. Han målade den nya altartavlan åren 1934–1936, vid en tidpunkt då blonda, ”ariska” män som tågar framåt mot gryende horisonter inte bara förknippades med SS och Hitler-Jugend utan med alla möjliga politiska och kulturella rörelser som hade en allmänt positiv syn på utvecklingen.

Annons
Annons
Annons