Annons

Berwald och BerliozSvängig häxmästare i Berlioz svarta sabbat

Herbert Blomstedt visar helt nya sidor i sin musikaliska uttolkning av Berlioz på Konserthuset.
Herbert Blomstedt visar helt nya sidor i sin musikaliska uttolkning av Berlioz på Konserthuset. Foto: Jan-Olav Wedin

Herbert Blomstedt överraskar som häxmästare i Berlioz svarta sabbat. En ny roll för dirigenten som länge övertygat med sin musikaliska visdom, konstaterar en tagen Erik Wallrup.

Publicerad

Det går en tråd, rak fast tunn, från Herbert Blomstedt tillbaka till Franz Berwald. Blomstedts dirigentlärare på Musikhögskolan var Tor Mann, som i sin tur hade haft Berwaldeleven Conrad Nordqvist som ensemblelärare. Men när Blomstedt gör Berwald är den där tråden inte speciellt framträdande i en väv som är desto tätare. Det är inte Manns impulsivitet han för vidare, utan det är musiken han älskar – han vill få verken att framträda med största tydlighet. Faktum är att den kärleken är filologisk, en kärlek till skriften: han är utgivare av den kritiska utgåva av ”Sinfonie singulière” som brukar användas idag.

Just den symfonin inledde torsdagskvällen i Konserthuset då snart 91-årige Blomstedt möttes av stående ovationer. Singulär är verkligen musiken med sin blandning av ständig uppfinning och oväntad symmetri (mellan de snabba yttersatserna finns en långsam mittsats där själva mitten är ett snabbt scherzo).

Annons
Annons
Annons