Recension

A touch of sinBlodig kommentar till dagens Kina

Jia Zhangke visar ett Kina bortom färgstarka historiska legender och tar i sin dokumentär stil istället med publiken till ett smutsiga kolgruvor, fabriker och sterila bostadsmiljöer där vi möter människor i ett Kina med enorma spänningar. Filmen har förbjudits i Kina.

Under strecket
Publicerad
FOLKETS BIO
Foto: FOLKETS BIO
FOLKETS BIO
Foto: FOLKETS BIO
Annons

När det handlar om filmer från Kina är vi vana vid att se färgstarka legender och historiska dramer signerade Chen Kaige och Zhang Yimou, med undersköna skådespelare som svävar i trätopparna och svingar blixtsnabba svärd. Jia Zhangke visar oss en helt annan sida, det hårda, moderna Kina där människor kämpar för att få det bättre med alla till buds stående medel.

Jia Zhangke började som dokumentärfilmare och tillämpar också en dokumentär stil i sina spelfilmer som räknas till den inhemska independentrörelsen. Han blandar till exempel professionella skådespelare med amatörer. Resultatet är filmer man svårligen trodde att de kinesiska myndigheterna skulle släppa igenom, och nu har filmen stoppats för visning i Kina. Men han fortsätter att arbeta i Kina och vann 2006 Guldlejonet i Venedig med ”Still life”, om människorna i en by som ska läggas under vatten på grund av ett dammbygge.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons