Annons

”Klockrena vägen till guldet” bryter mot lag

Konsumentombudsmannen (KO) stämde 2018 Elec Games i Patent- och marknadsdomstolen för marknadsföring av spelsajten Ninja Casino. Arkivbild.
Konsumentombudsmannen (KO) stämde 2018 Elec Games i Patent- och marknadsdomstolen för marknadsföring av spelsajten Ninja Casino. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT

Uttryck som "Blixtsnabba utbetalningar" och "Klockrena vägen till guldet" får inte användas i spelreklam. Det beslutar Patent- och marknadsdomstolen som för första gången prövat frågan om måttfullhetskrav i spelreklam.

– Nu kan inget spelbolag skylla på att det är otydligt, säger Aradalan Shekarabi (S), ansvarig minister för spelfrågor.

Under strecket
Marc Skogelin / TT
Publicerad

Konsumentombudsmannen (KO) stämde 2018 Elec Games i Patent- och marknadsdomstolen för marknadsföringen av spelsajten Ninja Casino, som KO ansåg stred mot kravet om måttfullhet i spelreklam. Förutom en pop up-annons som ansågs alltför påträngande stämdes även bolaget för användningen av uttryck som "Spela nu!" och "Vinsten på banken inom 5 min".

Spelsajten Ninja Casino har av andra anledningar blivit av med sin spellicens och verkar inte längre i Sverige.

Annons
Annons
Annons