Annons

Anders Melldén:Blir det trendbrott för bolagets nätshopping?

Under strecket
Publicerad

Bara två procent av Systembolagets kunder handlar över nätet. Jag är en av dessa få vinnördiga själar – sittandes med min dator eller mobil beställer jag vinerna jag vill ha, och hämtar inom några dagar ut flaskorna i min lokala systembolagsbutik. Inga konstigheter, ingen stress.

Att det enligt Systembolaget bara är två procent av kunderna som handlar på nätet måste väl ändå ses som ett misslyckande?

Att botanisera bland mitt systembolags sterila hyllor och måttligt spännande sortiment har däremot aldrig fått mig särskilt sugen på vin – vilket är bra. Då har nämligen Systembolaget lyckats med sin på pappret omöjliga ekvation, att sälja alkoholdrycker utan att aktivt sälja dem. Men att det enligt Systembolaget alltså bara är två procent av kunderna som handlar på nätet måste väl ändå ses som ett misslyckande? Här har man halkat långt efter övrig handel, som snittar på närmare åtta procent. Till och med livsmedelssektorn har högre andel näthandlare trots att de säljer färskvaror!

Nu sker dock en försiktig kursändring. För några veckor sedan var jag på en premiärvisning av en systembolagsbutik där den stora nyheten var en uthämtningsdisk för e-beställningar. Medan andra butikskedjor lägger dessa (och postkontor) långt inne i butiken för att locka till merköp gör Systembolaget förstås tvärtom. Man ska inte ens behöva gå in, utan kan hämta ut och betala sina beställda varor direkt vid disken. En god tanke, som nästan verkar onödigt god sett till det minimala antal personer som ju handlar på nätet. Och det är det som är grejen – trendbrottet.

Annons
Annons

För överallt i den nya butiken sitter skyltar som förkunnar att här inne finns 1 600 drycker men att du på nätet kan välja bland 18 000. Själva uthämtningsdisken blir kanske den viktigaste reklampelaren. Beställningssortimentet är ju inte utvalt av Systembolagets inköpare och har alltid behandlats ganska styvmoderligt, men plötsligt verkar man från monopolets sida lite stolta över att importörer och leverantörer valt (eller tvingats) att sälja sina produkter i beställningssortimentet, trots att begreppet shoppingdjungel inte nog beskriver hur rörigt det är.

Att som ”vanlig” vinkonsument botanisera bland de 18 000 dryckerna på bolagets hemsida är ju en omöjlighet, när de flesta av dessa är just beställningsvaror som vare sig tillåtits flaskbilder eller smakbeskrivningar. Här ska det bli ändring, lovar Systembolaget. Dessutom har det inte gått att beställa viner som finns i butikens sortiment vilket lett till bekymmer för den som vill handla lite av varje. Även här utlovas ändring.

Kanske kan detta vara små, små steg i rätt riktning för oss som handlar över nätet för att hitta specifika varor. Exklusiva lanseringar, webblanseringar och beställningssortimentet – det är ju där godsakerna finns (och därför vi på SvD ofta skriver om dem). Den som näthandlar av ren bekvämlighet gör sig dock fortfarande inte besvär så länge hemleverans kostar extra och leveranstiderna är så pass långa som de är. Men kanske kan ändå förändringarna göra att vi två procent blir några fler.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons