X
Annons
X
Analys

Bo Löfvendahl: Blasieholmen bästa idén hittills

NYTT INITIATIV. Många vill att Stockholm ska få ett nytt operahus, som Köpenhamn och Oslo. Men ingen vill förlora det gamla. Ska pengarna räcka till en ny byggnad krävs samordning. Nu finns ett förslag som tänker i nya banor.

Nya, flotta operahus har under senare år byggts i både Köpenhamn och Oslo, och flera grupperingar arbetar för att även Stockholm ska få en ny operabyggnad. Mest inflytelserik är Operainitiativet, som inte har låst sig vid någon specifik plats men säger sig kunna samla ihop så mycket pengar från mecenater att det räcker att uppföra en ny byggnad – vilket innebär minst fyra–fem miljarder kronor.

Ett genomarbetat projekt har utarbetats av de två erfarna teatermännen Ulf Hedberg och Gunnar Steneby. Det kallas Masthamnsoperan och utgår från en placering vid Danvikskanalen under Fåfängan. Detta mycket omfattande förslag, som har fått stöd från många operaentusiaster, ger plats för en amfiteater utomhus, verkstäder och lokaler för balettskola. Det har dock två allvarliga brister: dels det svårtillgängliga läget på en blåsig kaj, dels avsaknaden av genomtänkta planer för det gamla huset.

Arkitekt Bengt Rönnheds förslag till nytt scenkonsthus utnyttjar tomten på Blasieholmen bakom Nationalmuseum, som syns längst till vänster.

Foto: TENGBOM Bild 1 av 4

Kungliga foajén på Operan, med målningar av prins Eugen.

Foto: DAN HANSSON Bild 2 av 4

Takmålning.

Foto: DAN HANSSON Bild 3 av 4

Fler takmålningar infällda i förgyllt tak.

Foto: DAN HANSSON Bild 4 av 4
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X