Annons

Reapriserna på Black Friday endast 5 procent lägre

Försäljningen över nätet fortsätter att öka under Black Friday-rean – trots omfattande protester mot överkonsumtionens klimatpåverkan.

Men ökningen har börjat mattas av, och en bedömare ser en "Greta-effekt" som möjlig förklaring.

Under strecket
Marc Skogelin / TT
Uppdaterad
Publicerad

"Det kanske är en liten Greta Thunberg-effekt", säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Dibs, om den mattade försäljningsökningen under Black Friday. Arkivbild.

Foto: Stina Stjernkvist/TT Bild 1 av 2

Black Friday är fortsatt störst, men mest ökar köpen dagarna före fredag, under den så kallade Black Week. Arkivbild.

Foto: Karin Wesslén /TT Bild 2 av 2

Black Friday är fortsatt Sveriges i särklass största shoppingdag. Klarna, varifrån omkring hälften av e-handelstransaktionerna genomförs, redovisar en försäljningsökning under fredagen mot föregående år med 14 procent. Ökningen är betydligt mindre än fjolårets, då omsättningen under Black Friday ökade med 31 procent.

I år har i stället störst förändring skett för köpen under måndagen till torsdagen, som ökar i omsättning med 55 procent.

Annons
Annons
Annons