”Black Friday” sväller i jakten på amerikanernas dollar

I dag köar amerikanerna återigen utanför julpyntade varuhus. Men i ett USA där många hushåll tjänar mindre nu än före recessionen har ”Black Friday” omvandlats till en fyra månader lång shoppingfest – där både konsumenter och detaljhandel hoppas bli vinnare.

Under strecket
Publicerad
GRAFIK: KALLE KÄLLSTRÖM

GRAFIK: KALLE KÄLLSTRÖM

GRAFIK: KALLE KÄLLSTRÖM

GRAFIK: KALLE KÄLLSTRÖM

Foto: GRAFIK: KALLE KÄLLSTRÖM
GRAFIK: KALLE KÄLLSTRÖM

GRAFIK: KALLE KÄLLSTRÖM

Foto: GRAFIK: KALLE KÄLLSTRÖM
GRAFIK: KALLE KÄLLSTRÖM

GRAFIK: KALLE KÄLLSTRÖM

Foto: GRAFIK: KALLE KÄLLSTRÖM
GRAFIK: KALLE KÄLLSTRÖM

GRAFIK: KALLE KÄLLSTRÖM

Foto: GRAFIK: KALLE KÄLLSTRÖM
Annons

På nionde våningen i varuhuset Macy's – klassisk centralpunkt i New York för såväl turister som invånare på jakt efter en solid konsumtionsupplevelse – började personalen ta fram julpyntet redan i augusti. Det tog dem två veckor att placera ut alla varianter av julgranar i plast, pynta med Hello Kitty-tomtar och fylla sortimentet av kitschiga julgranskulor formade som Empire State Building och New York-taxibilar.

– Folk börjar julhandla tidigt, muttrar en expedit till SvD Näringsliv utan synbar entusiasm.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons