Annons

Lisa Irenius:Black weekend: besvikelsen kommer på köpet

Shoppingkö på Oxford Street i London.
Shoppingkö på Oxford Street i London. Foto: Flynet/IBL

Hyperkonsumtionen upplöser kulturer och destabiliserar individer, bland annat genom en ”inflation i besvikelser”. Det menar den franske filosofen Gilles Lipovetsky.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Årets mest bisarra kommersiella jippo måste vara black friday. För andra köpfester har man åtminstone försökt uppfinna ett högre syfte: att uppmärksamma sin mor, sin far, sin älskade – eller Jesusbarnet. Men på black friday, den fjärde fredagen i november, förväntas vi shoppa för att fira just shoppingen. Närmare bestämt de svarta siffrorna i butikernas bokföring (eller vad ”black” nu syftar till, ingen verkar veta säkert).

Man kunde skratta åt denna totala nihilism, om det inte var så vulgärt stora summor i omlopp. Årets black friday väntas omsätta runt 6,5 miljarder kronor i Sverige. Därtill förväntas julhandeln i december landa på nära 80 miljarder kronor. Det är surrealistiskt, och i längden ohållbart: jordens resurser är trots allt ändliga. Kritiken mot konsumtionens miljömässiga konsekvenser växer, på goda grunder.

Annons
Annons
Annons