Annons

Lisa Irenius:Black weekend: besvikelsen kommer på köpet

Shoppingkö på Oxford Street i London.
Shoppingkö på Oxford Street i London. Foto: Flynet/IBL

Hyperkonsumtionen upplöser kulturer och destabiliserar individer, bland annat genom en ”inflation i besvikelser”. Det menar den franske filosofen Gilles Lipovetsky.

Uppdaterad
Publicerad

Årets mest bisarra kommersiella jippo måste vara black friday. För andra köpfester har man åtminstone försökt uppfinna ett högre syfte: att uppmärksamma sin mor, sin far, sin älskade – eller Jesusbarnet. Men på black friday, den fjärde fredagen i november, förväntas vi shoppa för att fira just shoppingen. Närmare bestämt de svarta siffrorna i butikernas bokföring (eller vad ”black” nu syftar till, ingen verkar veta säkert).

Man kunde skratta åt denna totala nihilism, om det inte var så vulgärt stora summor i omlopp. Årets black friday väntas omsätta runt 6,5 miljarder kronor i Sverige. Därtill förväntas julhandeln i december landa på nära 80 miljarder kronor. Det är surrealistiskt, och i längden ohållbart: jordens resurser är trots allt ändliga. Kritiken mot konsumtionens miljömässiga konsekvenser växer, på goda grunder.

Annons
Annons
Annons