Annons

Björklunds omarbetning rimmar illa

Jan Björklunds omarbetning av Skolverkets förslag till ny kursplan i religionskunskap rimmar mycket illa med kravet på att skolans undervisning ska vara icke-konfessionell. Det skriver Jonas Svensson, docent i religionsvetenskap.

Under strecket
Publicerad

Ordförande för Lärarnas riksförbund, Metta Fjelkner, upprepar i SvDs Brännpunkt den 13/10 det som nu har blivit en sorts mantra i den debatt som följt på Jan Björklunds omarbetning av Skolverkets förslag till ny kursplan i religionskunskap för grundskolan: Kristendomen är viktigare än andra religioner när det gäller att förstå Sveriges historia och kultur, och därför ska mer tonvikt läggas vid den i undervisningen. Hon menar att Björklunds förändringar av skolverkets förslag tydliggör detta. Vidare menar hon att förändringarna inte innebär att kristendomen framställs som bättre eller mer värd än andra religioner. Jag är inte enig med henne. Överlag anser jag att diskussionen skulle berikas av att fler faktiskt går tillbaka till källorna och närmare granskar och reflekterar över skillnaderna mellan förslaget och omarbetningen. Då framträder nämligen en annan bild.

I det förslag som Skolverket lämnade till regeringen, och som jag var med och utformade, fanns redan punkter i det så kallade ”centrala innehållet” som innebar att kristendomen gavs en särställning i undervisningen, till exempel att följande skulle behandlas på de tre olika stadierna 1-3, 4-6 och 7-9:

Annons
Annons
Annons