Annons
X
Annons
X

Björklund: ”Kritiken förvirrad”

Utbildningsminister Jan Björklund och Skolverket är på kollisionskurs efter den kritiska rapporten om skriftliga omdömen i grundskolan. Till SvD.se säger Björklund att han inte förstår delar av kritiken och kallar den för förvirrande.

Foto: SCANPIX ARKIV

UTBILDNINGSMINISTERN FÖRSVARAR SKRIFTLIGA OMDÖMEN I GRUNDSKOLAN

Lärare tenderar att blanda ihop omdömen om elevernas kunskaper med bedömningar av deras personliga egenskaper och beteenden – det är en av de brister som Skolverket pekar på i en ny rapport om skriftliga omdömena till elever i grundskolan.

Som SvD
skriver idag visar rapporten att sex av tio lärare är osäkra på hur kunskapsbedömningarna ska gå till och i en kommentar sade undervisningrådet Sandra Mardones Larsson på Skolverket att det inte är meningen att lärare ska bedöma elevernas beteenden.

Oklara riktlinjer och en reform som infördes snabbt är två förklaringar som ges till bristerna.

Annons
X

Men nu slår utbildningsminister Jan Björklund tillbaka. Han anser att Skolverket missförstått regeringens intentioner med reformen.

– Jag delar inte Skolverkets uppfattning. Jag tycker att föräldrar har rätt att få information om eleven är flitig eller inte, om eleven passar tider eller inte och hur eleven uppför sig. Det tycker jag ska framgå av de skriftliga omdömena, tillsammans med information om elevens kunskaper, säger Björklund till SvD.se.

Enligt utbildningsministern är Skolverket ”alldeles för kritiska” mot att skolor tar med bedömningar av elevernas egenskaper och beteenden.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    – Jag tycker Skolverket kritiserar i en ton som förvånar mig, säger Björklund och fortsätter:

    – I grundskoleförordningen är det tydligt att skolorna får skriva in det som har med elevens sociala utveckling, beteende och uppförande i skolan i omdömet. Det skrev ju vi in från borgerliga håll, men om Skolverket är kritiskt till det så får det stå för dem.

    Inte heller delar han uppfattningen att de problem Skolverket pekar på kan ha uppstått eftersom reformen genomfördes snabbt.

    – Jag tycker Skolverket har förvirrande uttalanden faktiskt. De är kritiska till att anvisningarna kom för sent, men det var ju de själva som skrev dem.

    Jan Björklund lyfter istället fram att nio av tio lärare anser att omdömena förtydligar för elever och föräldrar hur det går i skolan. Däremot vill han inte se några nya nationella riktlinjer för hur de skriftliga omdömena ska skrivas – något som Lärarförbundet efterlyser i
    SvD idag.

    – Det finns ju. Skolverket har ju gett ut anvisningar, så det är ett slag i luften. Det är bara att använda de anvisningar som finns, säger Björklund.

    Lärarförbundet får dock stöd från rödgröna oppositionen. Miljöpartiet lämnar i dag in en interpellation till Björklund med krav på nationella riktlinjer och att omdömena inte får vara betygsliknande.

    Också Socialdemokraternas skolpolitiska talesperson Marie Granlund efterlyser centrala riktlinjer. Hon lovar att partiet kommer att riva upp möjligheten att ge omdömen som bygger på den nationella betygsskalan redan från första årskursen.

    – Gärna skriftliga information, men inte i formen av betyg, säger hon.

    Annons
    Annons
    X
    Foto: SCANPIX ARKIV Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X