Annons

Biltest: Bjässe som trivs med hårdare tag

Det handlar inte bara om kosmetika när Volvo lanserar nya V90 som Cross Country, 20 år efter att den första skogsmullegenerationen avtäcktes på bilsalongen i Frankfurt. Till skillnad från många av konkurrenterna håller svensken vad utseendet lovar.

Publicerad
Volvos Cross Country-modeller fått en allt viktigare roll i biltillverkarens produktportfölj, och med V90 Cross Country säger man sig vilja kombinera elegans med körbarhet i alla väder och även bortom allfarvägen.
Volvos Cross Country-modeller fått en allt viktigare roll i biltillverkarens produktportfölj, och med V90 Cross Country säger man sig vilja kombinera elegans med körbarhet i alla väder och även bortom allfarvägen. Foto: Pontus Lundahl/TT

Volvo återanvänder alltså det gamla modellnamnet Cross Country, som för ett drygt dussin år sedan ersattes av det mera korthuggna XC70.

Volvos Cross Country-modeller fått en allt viktigare roll i biltillverkarens produktportfölj, och med V90 Cross Country säger man sig vilja kombinera elegans med körbarhet i alla väder och även bortom allfarvägen.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 1 av 8

Volvos hetaste bil på iskallt uppdrag. Med en V90 Cross Country kan det gärna få vara långt till sommaren.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 2 av 8

Förmåga var viktigare än kosmetika när nya Cross Country växte fram – det poängteras av Volvos designchef Thomas Ingenlath, sannolikt med en gliring till en del konkurrenter som nöjt sig med just det sistnämnda.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 3 av 8

V90 Cross Country är bra att köra både på is och i snödrivor. Modellen har generös markfrigång och bra fyrhjulsdrivning.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 4 av 8

På insidan skiljer sig Cross Country nästan inte alls från vanliga V90.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 5 av 8

Den som beställer en V90 Cross Country i  dag får vänta tills årsmodell 2018 går i produktion i sommar.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 6 av 8
Bild 7 av 8
Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 8 av 8
Annons
Annons
Annons