Analys

Jan Lumholdt:Bitterljuv melodram på Venedigfestivalen

Jan Lumholdt

VENEDIG Seidl bökar vidare på nedre botten, Chaplin grävs upp igen, Oppenheimer får ovänner i Indonesien och Frankrike går till hjärtattack. Jan Lumholdt rapporterar från filmfestivalen i Venedig.

Under strecket
Publicerad
Skådespelarna Charlotte Gainsbourg, Catherine Deneuve och Chiara Mastroianni på väg till Venedigfestivalens visning av kärleksdramat ”3 cœurs” tillsammans med regissören Benoit Jacquot.

Skådespelarna Charlotte Gainsbourg, Catherine Deneuve och Chiara Mastroianni på väg till Venedigfestivalens visning av kärleksdramat ”3 cœurs” tillsammans med regissören Benoit Jacquot.

Foto: DOMENICO STINELLIS/AP
Annons

För 13 år sedan grälade sig en djupt söndrad Venedig-jury fram till ett Grand Prix åt ”Hunddagar”. Österrikiske Ulrich Seidl fick sitt stora genombrott och har sedan dess gjort sitt bästa för att bräda landsmannen Michael Haneke i studier i mänsklig avart.

Att ”Im Keller”, en dokumentär om österrikiska källare, kommer aningen nära inpå Fritzlaffären är dock en tillfällighet som inte ens den bockfotade Seidl har exploaterat. Idén föddes redan under arbetet med ”Hunddagar” och sedan dess har regissören bökat på nederbotten. Bland fynden syns en polkamusiker med en samling kärleksfullt vårdad nazi-memorabilia, tre trivsamma BDSM-gemak och en enorm pyton- orm. Pur Seidl, lugnt sagt och för den som vant sig kanske inte fullt så förfärande som 2001.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons