Annons
X
Annons
X
Litteratur
Recension

Det stora tågrånet Bister granskning av en avreglering

(uppdaterad)

Det stora tågrånet

Författare
Genre
Sakprosa
Förlag
287 s. Karneval förlag

Foto: Mikael Nyberg Teckningar: Robert Nyberg

Stationen i Eslöv fick 1913 den första svenska persontunneln, ritad av Folke Zettervall, mellan väntsal och bangårdens plattformar. Tunneln är nu, tillsammans med stationshuset, plattformstaken och trappöverbyggnaderna, skyddad som statligt byggnadsminne, uppger Gunilla Linde Bjur i ”Stationshus. Järnvägsarkitektur i Sverige” (2010).

När Mikael Nyberg tar itu med sin bistra granskning av järnvägstrafikens avreglering i Sverige i ”Det stora tågrånet”, använder han påpassligt Eslövs stationstunnel som en av startpunkterna. ”Trappan leder ner i ett sönderfall. Någon gång i modern tid blev tunneln restaurerad. Nu faller sjok av kaklet ner och färg hänger i flagor från taket.” Han har för säkerhets skull också fotograferat eländet. Allt fler tåg passerar numera Eslöv utan att stanna, tunnelns förfall i den av Trafikverket ägda byggnaden blir symbol för en järnväg i kris.

Säkert kommer många att ifrågasätta Clartéredaktören Nybergs dystopiska analyser av det ekonomiska tillståndet i såväl Sverige som hela västvärlden. När det gäller järnvägspolitiken tycks Nyberg emellertid ha en bundsförvant i SJ:s nyss – visserligen under artiga former – avpolletterade styrelseordförande, moderaten Ulf Adelsohn, som inte bara konstaterade att ”Inget land i världen har genomfört en så total avreglering som Sverige”, utan också drämde till med att ”svensk järnvägspolitik har varit en lekstuga för okunniga politiker i 25 år”.

Annons
X

Den luttrade personal Nyberg har haft kontakt med vittnar tämligen samstämmigt om invecklade beslutsgångar och orimligt slimmade tidsramar i en allt plottrigare organisation med lager på lager av underbemannade underleverantörer, upphandlade på underbud. I Svenska Järnvägsklubbens tidskrift Tåg nr 11/11 redovisas en genomgång gjord av fackförbundet Seko som visar att Sverige ligger i botten bland EU-länderna när det gäller underhållet av järnvägarna.

Nyberg har också intervjuat lokföraren som – så länge det varade – körde det X2000-tåg på väg till Göteborg som havererade i sommarhettan 2010 på Grödingebanan. Den gången gick allt snett och först sex timmar senare kunde passagerarna äntligen stiga på ett nytt tåg (som visserligen havererade i Herrljunga med ny fördröjning och nytt tågbyte som följd).

Oavsett vilka orsaker man vill se bakom den svenska järnvägens bedrövliga tillstånd är Nybergs lysande skrivna bok oundgänglig för den som vill ta ställning i frågan.

Att den närmaste framtiden inte artar sig bättre än det nyss förflutna blir uppenbart vid fortsatt läsning av det nya numret av tidskriften Tåg. Vid tidtabellsskiftet i december drar SJ in en hel del tåg på linjerna från Göteborg till Malmö och Kalmar, och på grund av tågbrist kommer inga X2000 att gå snabbaste vägen Stockholm–Östersund. X55, kallat SJ3000, borde ha varit i trafik, men det är ännu ovisst när tåget kommer ut på spåren. På något sätt är det symptomatiskt att en stor del av fönsterplatspassagerarna också på det nya tåget får finna sig i att stirra in i väggen; det är inte bara tidtabellerna som kan visa sig vara bedrägliga.

Annons
Annons
X
Annons
X
Annons
X