X
Annons
X
Recension

Bird box Susanne Bier tycks ha regisserat i blindo

Människor över hela världen börjar begå självmord: ingen kan vistas utomhus utan ögonbindel. Men vilket samhälle uppstår när människorna antingen är galna eller helt famlar i blindo? Om detta har Netflix nya skräckfilm inget att säga.

Julian Edwards och Sandra Bullock i ”Bird box”. Foto: Saeed Adyani/Netflix
Läs mer om Veckans streamingpremiärer

Man tycker ju i regel att film åtminstone delvis måste klassas som ett visuellt medium, och som en följd av det kan man kanske också tycka att en film om apokalypsen skulle visa hur världens slut faktiskt ser ut och visa vilka krafter det är som verkställer densamma. Upphovspersonerna bakom den nya "Bird box" har kommit på ett listigt sätt att slippa tillmötesgå sådana önskemål. Här är det nämligen just synen och ögonen som är problemet, ingen kan vistas utomhus utan ögonbindel, den som har ögon att se med får en oemotståndlig lust att omedelbart begå självmord.

Så vad vi ser i ett tidigt skede är alla dessa självmord: folk som har skådat något fruktansvärt, som vi alltså aldrig får veta vad det är, ställer sig ute på vägen för att bli överkörda, kastar sig ut genom fönster, sticker sig i halsen med en sax och sätter sig i ett brinnande bilvrak, etcetera. Metoderna varierar men resultatet är detsamma: döden. Det börjar i Europa men når USA tids nog, tämligen exakt då Sandra Bullocks gravida konstnär Malorie ska till att föda utan någon som helst entusiasm (en tråd som filmen avstår från att utveckla).

Julian Edwards och Sandra Bullock i ”Bird box”.

Foto: Saeed Adyani/Netflix Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X