Annons

Biojätten får ny konkurrens: ”Inte rädda”

SF Bio byter namn till Filmstaden och den välkända SF-logotypen byts ut till ett enkelt F. Att bytet upprört biobesökare har det skrivits mycket om, men mindre om att SF Bio har sålts till ett gigantiskt kinesiskt företag. I biografbranschen har det dock väckt oro att filmutbudet ska bli utarmat.

Samtidigt får biojätten utökad konkurrens, när en helt ny biografkedja är på väg in i Sverige.

Under strecket
Publicerad

SF:s klassiska logotyp har bytts ut mot Filmstadens nya.

Foto: Filmstaden, Bertil Ericson/TT Bild 1 av 2

Filmstadens biograf i Helsingborg är den första i landet som har fått SF:s logotyp utbytt mot det nya F:et.

Foto: Filmstaden Bild 2 av 2

SF:s klassiska logotyp har bytts ut mot Filmstadens nya.

Foto: Filmstaden, Bertil Ericson/TT Bild 1 av 1
SF:s klassiska logotyp har bytts ut mot Filmstadens nya.
SF:s klassiska logotyp har bytts ut mot Filmstadens nya. Foto: Filmstaden, Bertil Ericson/TT

En av höstens stora nyheter har varit att den klassiskt snirkliga SF-symbolen plockas ned från biografer runt om i landet. I stället ersätts de av en snarlik rödvit logotyp med ett F i en cirkel, och den nya biografskylten har upprört en del personer.

Annons
Annons
Annons