Annons

Biltest: Subaru med körglädje och märkligt namn

Medan konkurrenterna haft en tendens att växa på både längden och bredden vid varje generationsskifte väljer Subaru nu den omvända vägen. Helt nya Levorg är betydligt mindre än föregångaren Legacy. Namnet är dessutom avsevärt mindre be­gripligt.

Publicerad
1/8

Subaru Levorg ersätter den betydligt större föregångaren Legacy. Kan ju verka feltänkt i kombilandet Sverige, men den är faktiskt något rymligare än storsäljaren Volvo V60.

Foto: Rolf Gildenlöw
2/8

Toppmodellen GT-S med läderklädsel känns ombonad. Men instrument­panelen upplevs aningen plastig och ger mycket reflexer i vindrutan.

Foto: Rolf Gildenlöw
3/8

Subaru håller fast vid boxermotorn men har minskat cylindervolymen och gjort den mer bränsleeffektiv.

Foto: Rolf Gildenlöw
4/8

Bakre ryggstöden fälls med två knappar på bagagerummets innerväggar. Men här ryms inte alls lika mycket som i Subaru Legacy.

Foto: Rolf Gildenlöw
5/8

Den steglösa växellådan är baserad på Hub van Doornes patent, som debuterade i holländska Daf, numera är remmarna av stål och systemet styrs med elektronik.

Foto: Rolf Gildenlöw
6/8

Allt fler funktioner flyttas till ratten. Det tar lång tid att lära sig att trycka rätt utan att riskera att köra i diket.

Foto: Rolf Gildenlöw
7/8
Foto: Rolf Gildenlöw
8/8
Foto: Rolf Gildenlöw

Subaru är ett bilmärke som stått stadigt även när det varit svajigt i fordonsbranschen, förmodligen för att man i decennier haft lika nöjda som trogna ägare. Vilket i sin tur kanske förklaras av att man valt att prioritera funktion före form och beprövad teknik i stället för nymodighet­er.

Så även om Levorg är en ny bil – förvänta dig inga större aha-upplevelser.

Subaru Levorg ersätter alltså Subaru Legacy, som sedan 1989 sålts i över fem miljoner exemp­lar runt om i världen. Fast i sanningens namn finns faktiskt Le­gacy kvar – men bara på vissa mark­nader. För när moderbolaget Fuji Heavy Industries beslutade att generation sex inte skulle tillverkas som kombi tyckte den nordiska importören att bilen inte längre var lika intressant.

Annons

I stället började man snegla åt den nya modellen Levorg, som rullat i Japan sedan maj 2014 och är byggd på samma plattform som Subaru Impreza. Storleksmässigt ett rejält steg nedåt.

Faktum är att Levorg är mindre än både fjärde, femte och sjätte generationen av Legacy (rymmer 1 446 liter bagage mot föregångarens 1 726 liter). Den är bara marginellt större än generation tre, som gick ur tiden 2004.

Den som nu tycker att Levorg är lite väl trång och snålt tilltagen har dock fortfarande ett full­vuxet alternativ: Subaru Outback. Som ju egentligen är en Legacy, fast klädd i vildmarksdress.

**Du hittar således **inga tekniska finesser som konkurrenterna inte redan infört. Inte ens adaptiv farthållare och autobroms, som Levorg har när den säljs hemma i Japan. Systemet, som Subaru döpt till Eye Sight, går visserligen att beställa men kommer inte hit förrän till sommaren.

Fyrhjulsdriften hänger fortfarande med, liksom steglös automat­växellåda och under huven surrar en boxermotor. Förstås. Det är väl snart bara Porsche och Subaru som håller fast vid ”pannkaks­motorn”, som den en gång kallades. Den enda egentliga fördelen är att bilen då får en lägre tyngdpunkt.

Till skillnad från otto-­, wankel- och dieselmotorn har boxern inte fått sitt namn efter konstruktören, utan av att cylindrarna placerats liggande och att kolvarna arbetar horisontellt – precis som när två boxare slår mot varandra.

Faktum är att boxermotorn konstruerades av Karl Benz, han med Mercedesen, för nästan 120 år sedan. Boxermotorn i Levorg är dock nyutvecklad. Cylinder­volymen är 1,6 liter, den är direkt­insprutad och överladdad med turbo. Än så länge finns den enbart med bensindrift.

Och det är motorn som är Lev­orgs verkliga behållning. I alla fall när den får jobba tillsammans med steglösa växellådan Linear­tronic, som faktiskt är släkt i rakt ned­stigande led med Dafs remdrivna transmission Variomatic. Ett system som även Volvo an­vände under några år och som patenterades redan på 1950-talet av holländaren Hub van Doorne. I dag ägs patentet av Bosch.

På artificiell väg har växel­lådan försetts med sex steg, som kan styras med ”paddlar” vid ratt­en, men bäst är att låta automa­tiken göra jobbet. I S-läge om man vill ha en vassare stegning och i I-läge om det är bränsle­ekonomin som gäller.

Levorgen är mycket reaktionssnabb i båda lägena och riktigt rolig att ratta. Med hjälp av elektroniskt styrda differentialer kan man förflytta drivkraften indi­viduellt mellan alla fyra hjulen. Det ger bilen imponerande kurvtagningsegenskaper. Chassiteknikerna har säkert hämtat en del erfarenheter från rallybilen Impreza WRX.

Levorg har inte krocktestats av Euro Ncap, eftersom den ursprungligen inte var tänkt för export, men däremot av den japanska mot­svarigheten. Där fick den topp­betyg.

Men så var det då det här med namnet. Legacy betyder ju arv, Outback betyder vildmark, For­ester betyder skogvaktare….

Men vad betyder Levorg?

Ingenting, faktiskt. Ur de tre orden Legacy Revolution Tour­ing säger man sig ha plockat ihop sex bokstäver – det blev Levorg. Låter som en efterkonstruktion, om du frågar mig. Men vad bryr sig ett troget Subaru-fan om sådana petitesser?

Motor/växellåda

Betyg: 4 av 6

Frontmonterad bensin­driven 1,6-liters boxer­motor med turbo. Sportig karaktär. Nyutvecklad men med rötter i den 2,0-litersboxer som sitter i Subaru Forester XT. Steglös automatväxellåda som försetts med sex artificiella steg för den som vill växla själv.

Ekonomi/miljö

Betyg: 3 av 6

Subaru brukar stå sig bra i värde. Boxermotorernas svaga sida är bränsleförbrukning och därtill hörande utsläpp. Den nya motorn är betydligt effektivare än föregångarna men utsläppen av koldioxid ligger långt över miljöbilsgränsen.

Köregenskaper

Betyg: 5 av 6

Det är inte bara fjädrarna som är lånta från lillebror Impreza utan även resten av chassiet. Det ger en underhållande och förutsägbar körkaraktär som förstärkts av de elektroniskt styrda differentialerna som kan fördela drivkraften individuellt mellan alla fyra hjulen.

Säkerhet

Betyg: 3 av 6

Inte krocktestad av Euro Ncap men full pott i den japanska motsvarigheten. En del aktiva säkerhetssystem, som adaptiv farthållare och autobroms, saknas fortfarande på de europeiska bilarna och kommer först till sommaren.

Helhet

Betyg: 4 av 6

Betydligt mindre och trängre än föregångaren Legacy. Inte krocktestad i Europa och flera säkerhetssystem saknas. Sportiga köregenskaper. Subarus modeller är kända för sin drift­säkerhet, nöjda ägare och bra restvärden. Återstår att se om de även gäller Levorg.

Annons
Annons
Annons

Subaru Levorg ersätter den betydligt större föregångaren Legacy. Kan ju verka feltänkt i kombilandet Sverige, men den är faktiskt något rymligare än storsäljaren Volvo V60.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 1 av 9

Toppmodellen GT-S med läderklädsel känns ombonad. Men instrument­panelen upplevs aningen plastig och ger mycket reflexer i vindrutan.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 2 av 9

Subaru håller fast vid boxermotorn men har minskat cylindervolymen och gjort den mer bränsleeffektiv.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 3 av 9

Bakre ryggstöden fälls med två knappar på bagagerummets innerväggar. Men här ryms inte alls lika mycket som i Subaru Legacy.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 4 av 9

Den steglösa växellådan är baserad på Hub van Doornes patent, som debuterade i holländska Daf, numera är remmarna av stål och systemet styrs med elektronik.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 5 av 9

Allt fler funktioner flyttas till ratten. Det tar lång tid att lära sig att trycka rätt utan att riskera att köra i diket.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 6 av 9
Foto: Rolf Gildenlöw Bild 7 av 9
Foto: Rolf Gildenlöw Bild 8 av 9
Bild 9 av 9
Annons
Annons
Annons