Annons

Biltest: Subaru med körglädje och märkligt namn

Medan konkurrenterna haft en tendens att växa på både längden och bredden vid varje generationsskifte väljer Subaru nu den omvända vägen. Helt nya Levorg är betydligt mindre än föregångaren Legacy. Namnet är dessutom avsevärt mindre be­gripligt.

Under strecket
Publicerad

Subaru Levorg ersätter den betydligt större föregångaren Legacy. Kan ju verka feltänkt i kombilandet Sverige, men den är faktiskt något rymligare än storsäljaren Volvo V60.

Foto: Rolf Gildenlöw

Toppmodellen GT-S med läderklädsel känns ombonad. Men instrument­panelen upplevs aningen plastig och ger mycket reflexer i vindrutan.

Foto: Rolf Gildenlöw

Subaru håller fast vid boxermotorn men har minskat cylindervolymen och gjort den mer bränsleeffektiv.

Foto: Rolf Gildenlöw

Bakre ryggstöden fälls med två knappar på bagagerummets innerväggar. Men här ryms inte alls lika mycket som i Subaru Legacy.

Foto: Rolf Gildenlöw

Den steglösa växellådan är baserad på Hub van Doornes patent, som debuterade i holländska Daf, numera är remmarna av stål och systemet styrs med elektronik.

Foto: Rolf Gildenlöw

Allt fler funktioner flyttas till ratten. Det tar lång tid att lära sig att trycka rätt utan att riskera att köra i diket.

Foto: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw

Subaru är ett bilmärke som stått stadigt även när det varit svajigt i fordonsbranschen, förmodligen för att man i decennier haft lika nöjda som trogna ägare. Vilket i sin tur kanske förklaras av att man valt att prioritera funktion före form och beprövad teknik i stället för nymodighet­er.

Så även om Levorg är en ny bil – förvänta dig inga större aha-upplevelser.

Annons
Annons
Annons