Annons

Biltest: Nygammal Audi med många tillval

Nya Audi A4 lever verkligen upp till det gamla tale­sättet att man aldrig ska ändra på ett vinnande koncept. Det här är faktiskt en helt ny bil, men hur mycket du än gnuggar dig i ögonen så ser den precis likadan ut som den gamla.

Uppdaterad
Publicerad

Nåja, det finns en del små utvändiga kännetecken som skvallrar om att det här är den nya generationen Audi A4 med internkoden B9. Fast de är så små att inte ens Transportstyrelsen upptäckte att bilen fått nya linjer under strålkastarna och lite lägre placerade ytterbackspeglar. Enligt myndighetens fordonsidentifikation så är vår testbil en ”gammal” B8.

Men den svenske general­agenten försäkrar förstås att det är en B9 och att 90 procent av bil­en är ny. Och på insidan blir det tydligt. Där är skillnaden desto större. Instrumentpanel och mittkonsol är helt nya och den stora bildskärmen har flyttats upp. Sedan är det ju en kvalitetskänsla i alla material och varenda detalj så att man nästan föredrar att kolla in kvällens långfilm i bil­en i stället för vid tv:n.

Det hjälper inte att du gnuggar dig i ögonen – nya Audi A4 ser ändå precis likadan ut som den gamla. Trots att 90 procent är förändrat.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 1 av 10

Nya Audi A4 Avant är lite bredare och lite längre än föregångaren.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 2 av 10

Även om det i stort sett är samma grejer i en VW Passat eller en Skoda Octavia så är ju Audi en mästare på att förpacka allting elegant och perfekt in i minsta detalj. Men det kostar att vara fin.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 3 av 10

Med aningen längre hjulbas har baksätet blivit lite rymligare. Med betoning på lite.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 4 av 10

Audi har valt att kalla sin 7-stegade dubbelkopplingsväxellåda för S-tronic. Kan växlas manuellt men hur du än tränar så klår du inte den datorstyrda automatiken.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 5 av 10

Gapar stort men sväljer inte på långa vägar lika mycket som kusinen Octavia från tjeckiska Skoda.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 6 av 10

Audi tänder även baklyktorna tillsammans med varselljuset fram. VW-koncernens övriga bilar fortsätter att färdas mörklagda.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 7 av 10

Men det kostar pengar att åka fint. Nästan alla nya tekniska finesser kostar dessutom extra. Med några mer eller mindre oumbärliga tillägg stannar slutnotan på hela 501 800 kronor för denna Audi A4 Avant 2,0 TDI Quattro.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 8 av 10
Bild 9 av 10

Har vi sett den förut? VW-koncernens 2,0-litersdiesel används i bilar både Volkswagen, Skoda, Seat och Audi. Fast här är den monterad på längden istället för på tvären.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 10 av 10
Annons
Annons
Annons