X
Annons
X

Biltest: Ny Jeep är bilarnas svar på multiverktyget

Gör inte misstaget att förväxla Jeep Renegade Trailhawk med någon traditionell suv i samma storlek. Den här Italien­byggda amerikanaren har nämligen kapacitet för verklig off­road­körning – och några brister att se upp med.

Vadningsförmåga, rampvinkel, markfrigång och krypförmåga. Det är ord som ytterst sällan syns i bilannonser, åtminstone utanför segmentet med lätta lastbilar (pick­uper). Förklaringen är enkel: Väldigt få personbilar är konstruerade med dessa egenskaper i sikte.

Engelska Land Rover är ett undan­tag. Deras bilar må ha blivit alltmer mondäna livsstilsmarkörer och allt mindre bruks­fordon, men flera av modellerna är alltjämt utrustade för tuffa tag i skog och mark.

Även utan gul lackering sticker Jeep Renegade ut i trafikmiljön. Trailhawkversionen är lite högre och har en stötfångare som tillåter körning över brantare hinder än vanliga Renegade.

Foto: Eric Lund Bild 1 av 6

"Men nog är det befriande att bilar som denna existerar även år 2016", skriver SvD:s recensent.

Foto: Eric Lund Bild 2 av 6

Renegade är den minsta modellen i Jeeps modellprogram.

Foto: Eric Lund Bild 3 av 6

Under skalet är den baserad på samma teknik som Fiat 500X.

Foto: Eric Lund Bild 4 av 6

Komforten i bilen är anständig, enligt SvD:s testare.

Foto: Eric Lund Bild 5 av 6

Bilen har fått toppbetyg för sin säkerhet.

Foto: Eric Lund Bild 6 av 6
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X