Annons

Biltest: Mer fokus på funktion än på form

Det här är ju knappast en helt ny bil, som Hyundai vill göra gällande, men nog är årets upplaga av Santa Fe tekniskt förfinad och framför allt säkrare. Och lite dyrare, förstås.

Publicerad

Nya Santa Fe är en diskret uppsminkad version av Hyundais stor-suv. Den tredje generationen som är drygt tre år gammal. Men det har hänt mer under skalet än utanpå, som är desto viktigare.

Egentligen skulle Santa Fe i likhet med sina mindre syskon ha försetts med en siffer- och bokstavskombination när den lanserades 2012. Men i sista stund gav man upp den trista beteckningen ix45 och behöll det tio år gamla namnet Santa Fe.

Hyundai Santa Fe har uppdaterats men det mesta har gjorts under skalet. På utsidan märks bara nya strålkastare och något modifierade ribbor i grillen.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 1 av 8

Motorvalet behöver inte skapa någon beslutsångest. 2,2-litersdieseln är det enda som erbjuds. Den är lite väl törstig.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 2 av 8

Några knappar och vred har flyttats och det finns nya materialfärger att välja mellan, annars är det mesta oförändrat även på insidan.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 3 av 8

Bagageutrymmet är rejält om man avstår från en tredje stolsrad.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 4 av 8

Lyktorna bak har modifierats, liksom stötfångaren.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 5 av 8

Startknapp ska det vara numera. Men nyckeln måste ändå vara med.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 6 av 8
Bild 7 av 8
Foto: Anders Wiklund/TT Bild 8 av 8
Annons
Annons
Annons