Annons

Biltest: Lille Kalle är riktigt rolig att ratta

En riktig karl, eller kvinna, behöver inte nödvändigtvis vara stor och stark. Hen klarar sig lika bra med en liten och svag Karl. I alla fall om den kommer från Rüsselsheim och är signerad Opel.

Publicerad

Det fanns en tid då våra vägar kryllade av bilar från Tysklands då största fordonstillverkare Opel.

Jag erinrar mig att skolsköterskan Svensson körde Kadett Caravan och hennes son med ett helt färskt körkort drömde om en Manta, medan han sladdade runt i en begagnad Ascona. Magister Bergström putsade på sin Rekord, Hasse på Koppartransmacken hade en Olympia, fabrikör Pettersson i grannkvarteret stoltserade med en sexcylindrig Commodore, polisens svarta radiobilar var av märket Opel Kapitän, killarna i Hep Stars drog land och rike runt i en Admiral, medan direktör Lindströms privatchaufför stod i givakt vid en Opel Diplomat V8.

Liten men naggande god. Nya Opel Karl är en så kallad mikrobil fast med vuxna köregenskaper.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 1 av 9

Med mobilen ansluten till Intellilink har du alla appar på den stora pekskärmen.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 2 av 9

Mikrobilen mäter blygsamma 3,68 meter mellan stötfångarna.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 3 av 9

Lille Kalle är riktigt rolig att umgås med. Lydig och följsam. Dessutom överraskande komfortabel och tyst med tanke på formatet.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 4 av 9

Småbilar dominerar Opels utbud just nu och det är också från den basen man tänker kapa åt sig nya marknadsandelar.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 5 av 9

Baksätet är förvånansvärt rymligt.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 6 av 9

Bilen har fått sitt namn efter grundaren Adam Opels son, Karl Opel. Eller Karl von Opel, som han senare kom att presentera sig.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 7 av 9
Bild 8 av 9

Opel Karl drivs av en liten trecylindrig bensinmotor på 999 kubik som rymmer 75 inte alltför raska hästar.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 9 av 9
Annons
Annons
Annons