Annons

Biltest: Kaxig och prisvärd familjebuss

Familjebussen verkar vara på villovägar. Kanske har den blivit för präktig? Så när Ford i höstas presenterade sin sjusitsiga S-Max kallade man den lite kaxigare för sports activity vehicle, sav.

Publicerad

Den här biltypen borde annars vara det klockrena alternativet för den som av gammal vana väljer en kombi för att få med sig grejor till sommartorpet och packning till fjällsemestern. Familjebussen, förlåt saven – smaka på det ordet – är ju med den tredje stolsraden nedfälld rymligare än en vanlig kombi och med även andra stolsraden fälld stor som en skåpbil. Men den tar oftast inte större plats än kombibilen. Dagens testbil, helt nya Ford S-Max, är till och med några centimeter kortare än syskonet Ford Mondeo kombi.

Lagom till den svenska vintern anlände nya S-Max med fyrhjulsdrivning. Efter skilsmässan från Volvo valde Ford att utveckla ett eget fyrhjulsdrivningssystem i stället för den Haldex-baserade teknik som tidigare användes.

Efter åtta år ersattes i höstas Ford S-Max av en helt ny generation som inte längre har något gemensamt med den tidigare kusinen från Volvo. Inte ens fyrhjulsdrivningen från Haldex som nu är ersatt av en egenutvecklad teknik.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 1 av 7

Ford S-Max är baserad på samma plattform som nya Ford Mondeo men klarar mera last, både i fråga om vikt och volym.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 2 av 7

Förarplatsen känns igen från Mondeo. Men du sitter högre och har bättre koll på trafiken.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 3 av 7

Baksätet är inte världens mest komfortabla men benutrymmet är generöst.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 4 av 7

Nedfällda i golvet finns de två stolar som gör S-Max 7-sitsig. Knappast gjorda för fullvuxna.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 5 av 7
Bild 6 av 7

2,0-litersdieseln har uppgraderats och ger 180 hästkrafter.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 7 av 7
Annons
Annons
Annons