Annons

Biltest: En nykomling att ta på allvar

Vem behöver egentligen en fyrhjulsdriven kombi med förhöjd markfrigång och hasplåtar? Nästan ingen, resonerade nog konkurrenterna när Volvo för snart 20 år sedan lanserade sin Cross Country. Men den blev en succé och Volkswagen fortsätter att jaga klassledaren.

Publicerad

Att det var Volvo som med sin Cross Country banade väg för Volkswagen Passat Alltrack hymlar man inte om ens i Wolfsburg. Men trots att tysken nästan hamnade sist i kön av följare får trendsättaren från Hisingen nu passa sig för att inte bli omkörd av nykomlingen.

Egentligen var det aldrig meningen att V70 XC Cross Country skulle sättas i produktion så den omedelbara succén överraskade inte bara konkurrenterna utan även beslutsfattarna själva på Volvo. Där hade man varit mycket tveksamma till den nya modellvarianten.

Volkswagen dröjde i mer än ett decennium med att utmana trendsättaren Volvo XC70. Med nya Passat Alltrack visar man att svensken bör ta hotet från Wolfsburg på allvar.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 1 av 10

2,0-litersdieseln finns på listan över manipulerade motorer, men enligt VW ska allt vara i sin ordning i nya Alltrack.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 2 av 10

Förarplatsen känner vi igen från vanliga VW Passat. Den är enkel, strikt och funktionell.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 3 av 10

VW Passat Alltrack har inga problem med att ta sig fram även när det bär till skogs, men markfrigången tillåter inga stubbar eller nyplöjda åkermarker.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 4 av 10

19-tumshjul med 40-profildäck på en bil som är avsedd för lite tuffare tag känns helt fel.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 5 av 10

Kombiversionen av VW Passat rymmer mer än Volvo V70/XC70, men inte lika mycket som koncernsyskonet Skoda Superb.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 6 av 10

Det blå locket bredvid det vanliga tanklocket skvallrar om att dieselmotorn också får en slurk Ad Blue, som innehåller urea och sänker de omdebatterade utsläppen av kväveoxider.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 7 av 10

Mätartavlorna visas på en bildskärm. Här kan man också välja att se bilden från bilens navigationssystem.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 8 av 10
Bild 9 av 10

DSG-växellåda är standard till Alltrack.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 10 av 10
Annons
Annons
Annons