Annons

Biltest: Bussigt alternativ till rymlig kombi

VW SHARAN. Egentligen är nya VW Sharan inte alls ny. Faktiskt sex år gammal. Men med uppdaterade motorer, förarassistanssystem och infotainmentsystem känns gamlingen överraskande fräsch. Fast räcker det för att kalla den ny?

Under strecket
Publicerad

På utsidan syns det knappast att det här är nya VW Sharan. Det mesta som är nytt döljs under skalet. Fast grundkonstruktionen är sex är gammal.

Foto: Rolf Gildenlöw

Nya baklyktor. Jo, det är sant.

Foto: Rolf Gildenlöw

En rejäl låda med rejäla glasytor. Man sitter högt och har utomordentlig runt-om-sikt.

Foto: Rolf Gildenlöw

På insidan har det hänt betydligt mer än på utsidan. Men det är fortfarande stilrent, enkelt och användarvänligt.

Foto: Rolf Gildenlöw

Snart ser rattarna i moderna bilar ut som de i Formel 1. Fulla av knappar och reglage. Trycker man fel har man plötsligt ringt upp mamma istället för att slå om till P1.

Foto: Rolf Gildenlöw

Jodå, det är samma uppdaterade 2,0-litersdiesel som går att få till snart sagt alla modeller från VW, Audi, Skoda och Seat.

Foto: Rolf Gildenlöw

Använder man inte den tredje stolsraden går det att skjuta rad två bakåt för att skapa mera benutrymme.

Foto: Rolf Gildenlöw

Med sina sju platser och nedfällbara stolar är Sharan mycket mer flexibel än syskonet Passat. Dessutom rymmer den mer bagage.

Foto: Rolf Gildenlöw

De stora 18-tumshjulen bullrar förvånansvärt lite.

Foto: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw

Den nuvarande generationen av Volkswagens familjebuss Sharan har sålts i fler än 200  000 exemplar runt om i världen sedan lanseringen 2010. Fast totalt sett har den nått över 800  000 köpare sedan den allra första generationen såg dagens ljus 1995.

I Sverige har försäljningen dock varit mera blygsam med totalt 15  000 registreringar. MPV-vågen (multi purpose vehicle) drog snabbt över på våra breddgrader, möjligen för att vi översatte den engelska beteckningen till det lite mera bull- och vällingdoftande ”familjebuss”.

Annons
Annons
Annons