Biltest: Alfa Romeos nya för långt fler än de frälsta

Med nya Giulia vill Alfa Romeo utmana bland andra Audi A4 och BMW 3-serie. Men räcker bilens egenskaper för en så tuff match, eller tvingas biltillverkaren från Milano än en gång sälja på känslor och ärofylld historia?





Under strecket
Publicerad
Att köpa en Alfa Romeo har varit att ge efter för en längtan till en sinnligare bilkultur, där design och livfulla köregenskaper väger tyngre än maximalt praktiska hänsyn och detaljkvalitet.

Att köpa en Alfa Romeo har varit att ge efter för en längtan till en sinnligare bilkultur, där design och livfulla köregenskaper väger tyngre än maximalt praktiska hänsyn och detaljkvalitet.

Foto: Pontus Lundahl/TT
Stolarna är vackra att se på, men högst mediokra som sittredskap.

Stolarna är vackra att se på, men högst mediokra som sittredskap.

Foto: Pontus Lundahl/TT
En redig och tydlig förarmiljö.

En redig och tydlig förarmiljö.

Foto: Pontus Lundahl/TT
Ordningen är återställd. Giulia är bakhjulsdriven men kommer även med fyrhjulsdrift som tillval.

Ordningen är återställd. Giulia är bakhjulsdriven men kommer även med fyrhjulsdrift som tillval.

Foto: Pontus Lundahl/TT
Alfa Romeo är ett märke vars bilar alltid kommer bättre till sin rätt i manuellt utförande.

Alfa Romeo är ett märke vars bilar alltid kommer bättre till sin rätt i manuellt utförande.

Foto: Pontus Lundahl/TT
Fronten är nästan övertydlig med budskapet att här kommer en Alfa Romeo. Nya Giulia har tydligt släktskap med sina föregångare, men är helt ny.

Fronten är nästan övertydlig med budskapet att här kommer en Alfa Romeo. Nya Giulia har tydligt släktskap med sina föregångare, men är helt ny.

Foto: Pontus Lundahl/TT
Dieselmotorn är rå och burdus.

Dieselmotorn är rå och burdus.

Foto: Pontus Lundahl/TT
Annons

Tankarna som föregår ett bilköp är inte alltid enkla att begripa. Vi är nog många som kan konstatera att det ibland är ett mått av slump inblandat – bilsäljaren var trevlig, det råkade finnas en lagerbil som lockade, det var kampanj på bilmodellen.

Men det finns märken som aldrig köps av en tillfällighet. Alfa Romeo är ett sådant och inte bara på grund av att det nästan inte gått att köpa i Sverige på senare år (det har funnits ett fåtal tappra återförsäljare – nu växer skaran). Att köpa en Alfa Romeo har varit att ge efter för en längtan till en sinnligare bilkultur, där design och livfulla köregenskaper väger tyngre än maximalt praktiska hänsyn och detaljkvalitet. En exklusivitet som inte har med fordonets inköpspris att göra.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons